Wednesday, December 30, 2009

AGM ALUMNI KMPK 2009

assalamualaikum...

Pengumuman awal,Annual Grand Meeting Alumni KMPk 2009 akan diadakan pd 20/02/10,Sabtu di sekitar KL(akan diconfirmkan kemudian).

Agnda:

Pembntangan prgram2 lps & lporan belnjawan,
Pembubaran AJK Alumni KMPk,
Plantikan MT Alumni KMPk 2010,
Perbhasan usul & cdngan,
Ucpn Prsidn Alumni KMPk..2010,
Bersurai.

p/s:borang keahlian rasmi Alumni KMPk akan diedarkan semasa sesi pendaftaran perwakilan sebelum AGM bermula~

smua dijmput hadir


with love :nuramna najihah

Friday, December 25, 2009

andai..


assalamualaikum..

andai perjuangan ini mudah..
pasti ramai yang menyertainya..
andai perjuangan ini singkat..
pasti ramai yang istiqamah..
andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia..
pasti ramai yang tertarik padanya..
tetapi..
hakikat perjuangan bukan begitu..
turun naiknya..
sakit pedihnya..
umpama kemanisan yang tidak terhingga..
andai rebah..bangkitlah semula!
andai terluka..ingatlah janjiNya!


with love and always love u:nuramna najihah..

Tuesday, December 22, 2009

jangan panggil siti.....

assalamulaikum..


ada satu kisah mengenai panggilan siti ni..
oleh kerana tak pernah orang panggil sy siti..
jd ada org penah buat..hehehe


masa tu sy jadi fasi untuk program masa cuti..
oleh sebab kekangan masa..
xsempatlah nk introduce nama fasi-fasi ni..
kebetulan ada sorg hamba Allah (Lelaki)ni bekerja sekali dgn sy..
nak dijadikan cerita plak..
perangai sy dgn kaum L ni..selagi diorg xtegur dulu..
sy diam je la..
bukan ego @ sombong..
sy tak biasa dgn lelaki sejak sekolah menengah walaupun sekolahnya campur lelaki dan perempuan ..

sepanjang kem tu,kami buat keje masing2 je..
tetiba suatu hari dia tya nama sy..
awak nama apa ye?
sy waktu tu tgah buat keje..
terus tunjuk kad nama sy je dan dia pun baca..
"owh..siti nf.."

esoknya mcm biasa la..
sy teruskan keje sy..
tetiba ada orang panggil..
"siti!" "siti!" "siti!"
sy buat tak tahu je..

pastu dia panggil lg..
siti! siti! siti!
sy pun ckpla dalam hati "sapalah yg dia panggil tu,dr td lgi.."
pastu,dia dtg kat sy n bg something..
urusan kerja..
pastu dia buat keje dia sendiri..
dia tak cakap apa pun masa tu..
sy plak buat mcm takde pape berlaku..(memg tak tahu pun kan..)

petang sikit tu ada sedikit perbincangan..
dia plak ada kt situ..
lagipun ada beberapa orang perempuan kat situ..
jd bila dia nk confirmkan sesuatu
dia akan ckp mcmni..
"betulkan siti?"
"betulkan siti?"
dalam hati berkata..
"sapalah siti ni?"
masa ni ramai yg sama2 bincang,jd xnampakla sgt..
xsedar lg masa ni..ish..teruk betul!

malam besoknya..
dia nk bahagikan kerja antara kami..
jd..
jaraknya agak jauh..
sambil sembang2 sambil buat keje..
masa tu sy dalam bilik utama..

tetiba...

siti!siti!siti!
panggil nama tu lg??
saya mcm biasala..
buat tak tahu..buat je keje saya..(mema byk keje kena buat..hehehe)
masa tu sy tengok la sekeliling..tetibe terfikir..
mana ada orang dh dlm bilik ni.."ak sorg je kat sini"
yang lain semua kat luar..
dia stay kt pintu je..
sy pun pandang belakang..
"kamu panggil sy ke?"
"aah"
gulp!
"sy dh siapkan bahagian ni..siti tolong simpankan ."
sy jawab.."ye..ye..".

YA ALLAH,selama ni dia panggil sy "siti" rupanya...
manalah sy tahu..(alahai siannya dia)
tak penah orang panggil sy guna nama "siti" tu..
jd sy tak alert,buat tak tahu je la..:)
maafkan daku wahai hamba Allah..
sabar betul dia ni..:)

bila teringat kisah ni,mesti tergelak..
kenangan tu biarpun hanya sebentar..tp berbaloi kn..:)

moral story:jgn panggil sy "siti" kerana anda akan jd syok sendiri @ berckp sorang-sorang!
:)

sekadar hiburan..........

with love :nuramna najihah

zionis..

assalamualaikum..

mari kita singkap propaganda zionis laknatullah ni..
biar umat islam sedar bahawa isu umat palestin adalah isu umat islam sedunia..
bersama-smalah kita berusaha menyelamatkan tanah suci palestin..
kalau xmampu seperti salahuddin al-ayubi yg menakluk palestin tanpa pertumpahan darah..
maka,ambillah semangatnya untuk meyokong dan membantu umat islam bebaskan Al-aqsa!

Israel Raya adalah cita-cita kelompok zionis yang begitu yakin bahwa Raja Israel akan bertahta kembali, memimpin dunia dgn singgahsananya yang indah dalam Haikal Sulaiman yang akan dibangun diatas reruntuhan Masjid Al-Aqsa.

Untuk mewujudkan cita-cita ini, Zionis internasional bersungguh-sungguh bekerja secara rapi. Beberapa diantara pekerjaan/agenda yang sedang dan akan dilaksankan kaum zionis :

@. Membuat pemahaman keliru bagi ummat Islam dunia tentang Masjid Al-Aqsa. Mereka menyebarkan gambar kubah Masid Umar (Dome of the Rock) keseluruh dunia dan menyebutnya sebagai kubah Masjid Al-Aqsa. Padahal keduanya amat berbeza walau dalam satu kompleks. Hal ini agar ummat islam tidak akan tahu bila masjid Al-Aqsa yang sebenarnya runtuh.

@. Menghancurkan masjid Al-Aqsa dengan cara yang tersembunyi dan perlahan. Sejak beberapa tahun lalu telah diketahui adanya terowongan yang berada di kawasan Masjid Al-Aqsa dan semakin membesar. Jika terus digali lama-kelamaan Masjid tidak akan kuat menahan beban.

@. Mencetak batu-batu khusus bahan pembuatan Haikal Sulaiman . Batu-batu ini sudah dihasilakan secara terang-terangan, bahkan sudah diberi nombor urutan pada tiap batu.

@. mengumpulkan negara-negara Arab untuk dipimpin oleh seorang yang mendokong program Zionisme. Dengan kuasa diktator serta memusuhi gerakan Islam.

wallahua'lam..

with love :nuramna najihah

lemahnya.................

assalamualaikum..
salam maal hijrah buat umat islam di seluruh dunia..
moga kalian diredhai..:)

sedikit perkongsian tentang perbualan yahudi tentang kelemahan umat islam..

Saudaraku...

Ada cerita dari seorang ulama kota New York bernama Syamsi Ali. Sudah lama beliau tinggal di komuniti yahudi di kota itu. Suatu ketika beliau mengikuti sebuah acara orang-orang yahudi yang diadakan. Entah acara apa namanya. Yang pasti disana banyak orang yahudi berkumpul tidak terkecuali para rahib (pendeta yahudi) mereka.

Saat sesi tertentu dua rahib saling bercakap.
terdengar mereka sedang membicarakan tentang kaum muslimin beserta kemungkinan bersatunya mereka.
"kita harus waspada dengan solat jumaat ummat islam" kata seorang rahib.
"Kenapa?" tanya rahib lain.
"Solat jumaat digunakan oleh kaum muslimin untuk saling berkumpul dan merencanakan strategi untuk menghadapi kita" rahib pertama kembali berkata.
"kita harus mengawasi mereka saat solat jumaat berlangsung" tambahnya.

Mendengar kegusaran sang kawan, rahib kedua tertawa.
Kemudian berkata "jangan risau saudaraku, solat jumaat bukanlah ukuran bahawa kaum muslimin telah bersatu. Saat itu jumlah mereka memang berlipat, tapi tidak kuat. Mereka sebenarnya terpecah".
Sambil mendekatkan kepalanya ke telinga sang rahib kedua dan berbisik
"kita harus risaukan solat subuh mereka, ummat islam akan menjadi penghalang yang kuat bila solat subuh mereka sama dengan solat jumaatnya"

disebalik kisah..


> memperlihatkan betapa ramainya umat islam mengabaikan solat subuh..
solat lain apetah lg..belum ditambah dgn amalan fardhiyah yg lain..
bila tiangnya sudah goyah,mana mungkin rumahnya terbina indah..

>betapa ramai umat islam khususnya remaja tersasar dr syariat agama menyebabkan umat islam yg ramai hanya pada kuantiti bukan pada kualiti..
bila syariat tercemar dan kabur..mana mungkin bai'ah solehah itu terpelihara..

> mungkin kisah ini selalu didengar..dibaca..or etc..
namun,sejauh mana kita ambil iktibar drnya..


> "umat islam itu lemah bila ia jauh dari agamanya sendiri.."

with love : nuramna najihah

Tuesday, November 10, 2009

hati mukmin itu pasti menangis......

assalamualaikum..

hati mukmin pasti menangis



Suatu petang, di Tahun 1525. Penjara tempat tahanan orang-orang di situ terasa hening mencengkam. Jeneral Adolf Roberto, pemimpin penjara yang terkenal bengis, tengah memeriksa setiap kamar tahanan. Setiap banduan penjara membongkokkan badannya rendah-rendah ketika 'algojo penjara' itu melintasi di hadapan mereka. Kerana kalau tidak, sepatu 'boot keras' milik tuan Roberto yang fanatik Kristian itu akan mendarat di wajah mereka.

Roberto marah besar ketika dari sebuah kamar tahanan terdengar seseorang mengumandangkan suara-suara yang amat ia benci.

"Hai... hentikan suara jelekmu! Hentikan... !" Teriak Roberto sekeras-kerasnya sambil membelalakkan mata.

Namun apa yang terjadi? Laki-laki dikamar tahanan tadi tetap saja bersenandung dengan khusyu'nya. Roberto bertambah berang. Algojo penjara itu menghampiri kamar tahanan yang luasnya tak lebih sekadar cukup untuk satu orang. Dengan marah ia menyemburkan ludahnya ke wajah tua sang tahanan yang keriput hanya tinggal tulang. Tak puas sampai di situ, ia lalu menyucuh wajah dan seluruh badan orang tua renta itu dengan rokoknya yang menyala. Sungguh ajaib... Tak terdengar secuil pun keluh kesakitan.

Bibir yang pucat kering milik sang tahanan amat galak untuk meneriakkan kata Rabbi, wa ana 'abduka... Tahanan lain yang menyaksikan kebiadaban itu serentak bertakbir sambil berkata, "Bersabarlah wahai ustaz... InsyaALlah tempatmu di Syurga."

Melihat kegigihan orang tua yang dipanggil ustaz oleh sesama tahanan, 'algojo penjara' itu bertambah memuncak marahnya. Ia memerintahkan pegawai penjara untuk membuka sel, dan ditariknya tubuh orang tua itu keras-kerasnya sehingga terjerembab di lantai.

"Hai orang tua busuk! Bukankah engkau tahu, aku tidak suka bahasa hinamu itu?! Aku tidak suka apa-apa yang berhubung dengan agamamu! Ketahuilah orang tua dungu, bumi Sepanyol ini kini telah berada dalam kekuasaan bapa kami, Tuhan Jesus. Anda telah membuat aku benci dan geram dengan 'suara-suara' yang seharusnya tidak didengari lagi di sini. Sebagai balasannya engkau akan kubunuh. Kecuali, kalau engkau mahu minta maaf dan masuk agama kami."

Mendengar "khutbah" itu orang tua itu mendongakkan kepala, menatap Roberto dengan tatapan yang tajam dan dingin. Ia lalu berucap, "Sungguh... aku sangat merindukan kematian, agar aku segera dapat menjumpai kekasihku yang amat kucintai, Allah. Bila kini aku berada di puncak kebahagiaan karena akan segera menemuiNya, patutkah aku berlutut kepadamu, hai manusia busuk? Jika aku turuti kemahuanmu, tentu aku termasuk manusia yang amat bodoh."

Sejurus sahaja kata-kata itu terhenti, sepatu lars Roberto sudah mendarat di wajahnya. Laki-laki itu terhuyung. Kemudian jatuh terkapar di lantai penjara dengan wajah berlumuran darah. Ketika itulah dari saku baju penjaranya yang telah lusuh, meluncur sebuah 'buku kecil'. Adolf Roberto berusaha memungutnya. Namun tangan sang Ustaz telah terlebih dahulu mengambil dan menggenggamnya erat-erat.

"Berikan buku itu, hai laki-laki dungu!" bentak Roberto.

"Haram bagi tanganmu yang kafir dan berlumuran dosa untuk menyentuh barang suci ini!" ucap sang ustaz dengan tatapan menghina pada Roberto.

Tak ada jalan lain, akhirnya Roberto mengambil jalan paksa untuk mendapatkan buku itu. Sepatu lars seberat dua kilogram itu ia gunakan untuk menginjak jari-jari tangan sang ustaz yang telah lemah. Suara gemeretak tulang yang patah terdengar menggetarkan hati. Namun tidak demikian bagi Roberto. Laki-laki bengis itu malah merasa bangga mendengar gemeretak tulang yang terputus. Bahkan 'algojo penjara' itu merasa lebih puas lagi ketika melihat tetesan darah mengalir dari jari-jari musuhnya yang telah hancur. Setelah tangan tua itu tak berdaya, Roberto memungut buku kecil yang membuatnya baran. Perlahan Roberto membuka sampul buku yang telah lusuh. Mendadak algojo itu termenung.

"Ah... seperti aku pernah mengenal buku ini. Tetapi bila? Ya, aku pernah mengenal buku ini."

Suara hati Roberto bertanya-tanya. Perlahan Roberto membuka lembaran pertama itu. Pemuda berumur tiga puluh tahun itu bertambah terkejut tatkala melihat tulisan-tulisan "aneh" dalam buku itu. Rasanya ia pernah mengenal tulisan seperti itu dahulu. Namun, sekarang tak pernah dilihatnya di bumi Sepanyol.

Akhirnya Roberto duduk di samping sang ustaz yang sedang melepaskan nafas-nafas terakhirnya. Wajah bengis sang algojo kini diliputi tanda tanya yang dalam. Mata Roberto rapat terpejam. Ia berusaha keras mengingat peristiwa yang dialaminya sewaktu masih kanak-kanak. Perlahan, sketsa masa lalu itu tergambar kembali dalam ingatan Roberto.

Pemuda itu teringat ketika suatu petang di masa kanak-kanaknya terjadi kekecohan besar di negeri tempat kelahirannya ini. Petang itu ia melihat peristiwa yang mengerikan di lapangan Inkuisisi (lapangan tempat pembantaian kaum muslimin di Andalusia). Di tempat itu tengah berlangsung pesta darah dan nyawa. Beribu-ribu jiwa tak berdosa gugur di bumi Andalusia. Di hujung kiri lapangan, beberapa puluh wanita berhijab (jilbab) digantung pada tiang-tiang besi yang terpancang tinggi. Tubuh mereka gelantungan tertiup angin petang yang kencang, membuat pakaian muslimah yang dikenakan berkibar-kibar di udara.

Sementara, di tengah lapangan ratusan pemuda Islam dibakar hidup-hidup pada tiang-tiang salib, hanya karena tidak mahu memasuki agama yang dibawa oleh para rahib. Seorang kanak- kanak laki-laki comel dan tampan, berumur sekitar tujuh tahun, malam itu masih berdiri tegak di lapangan Inkuisisi yang telah senyap. Korban-korban kebiadaban itu telah syahid semua. Kanak kanak comel itu melimpahkan airmatanya menatap sang ibu yang terkulai lemah di tiang gantungan. Perlahan-lahan kanak - kanak itu mendekati tubuh sang ummi yang tak sudah bernyawa, sambil menggayuti abinya.

Sang anak itu berkata dengan suara parau, "Ummi, ummi, mari kita pulang. Hari telah malam. Bukankah ummi telah berjanji malam ini akan mengajariku lagi tentang alif, ba, ta, tsa... .? Ummi, cepat pulang ke rumah ummi... "

Budak kecil itu akhirnya menangis keras, ketika sang ummi tak jua menjawab ucapannya. Ia semakin bingung dan takut, tak tahu apa yang harus dibuat . Untuk pulang ke rumah pun ia tak tahu arah. Akhirnya budak itu berteriak memanggil bapaknya, "Abi... Abi... Abi... " Namun ia segera terhenti berteriak memanggil sang bapa ketika teringat petang kelmarin bapanya diseret dari rumah oleh beberapa orang berseragam.

"Hai... siapa kamu?!" jerit segerombolan orang yang tiba-tiba mendekati budak tersebut. "Saya Ahmad Izzah, sedang menunggu Ummi... " jawabnya memohon belas kasih.

"Hah... siapa namamu budak, cuba ulangi!" bentak salah seorang dari mereka. "Saya Ahmad Izzah... " dia kembali menjawab dengan agak kasar. Tiba-tiba, Plak! sebuah tamparan mendarat di pipi si kecil.

"Hai budak... ! Wajahmu cantik tapi namamu hodoh. Aku benci namamu. Sekarang kutukar namamu dengan nama yang lebih baik. Namamu sekarang 'Adolf Roberto'... Awas! Jangan kau sebut lagi namamu yang buruk itu. Kalau kau sebut lagi nama lamamu itu, nanti akan kubunuh!" ancam laki-laki itu.

Budak itu mengigil ketakutan, sembari tetap menitiskan air mata. Dia hanya menurut ketika gerombolan itu membawanya keluar lapangan Inkuisisi. Akhirnya budak tampan itu hidup bersama mereka. Roberto sedar dari renungannya yang panjang. Pemuda itu melompat ke arah sang tahanan. Secepat kilat dirobeknya baju penjara yang melekat pada tubuh sang ustaz. Ia mencari-cari sesuatu di pusat laki-laki itu. Ketika ia menemukan sebuah 'tanda hitam' ia berteriak histeria, "Abi... Abi... Abi... "

Ia pun menangis keras, tak ubahnya seperti Ahmad Izzah dulu. Fikirannya terus bergelut dengan masa lalunya. Ia masih ingat betul, bahwa buku kecil yang ada di dalam genggamannya adalah Kitab Suci milik bapanya, yang dulu sering dibawa dan dibaca ayahnya ketika hendak menidurkannya. Ia jua ingat betul ayahnya mempunyai 'tanda hitam' pada bahagian pusat. Pemuda bengis itu terus meraung dan memeluk erat tubuh tua nan lemah. Tampak sekali ada penyesalan yang amat dalam atas tingkah-lakunya selama ini.

Lidahnya yang sudah berpuluh-puluh tahun lupa akan Islam, saat itu dengan spontan menyebut, "Abi... aku masih ingat alif, ba, ta, tha... " Hanya sebatas kata itu yang masih terakam dalam benaknya. Sang ustaz segera membuka mata ketika merasakan ada tetesan hangat yang membasahi wajahnya. Dengan tatapan samar dia masih dapat melihat seseorang yang tadi menyeksanya habis-habisan kini sedang memeluknya.

"Tunjuki aku pada jalan yang telah engkau tempuhi Abi, tunjukkan aku pada jalan itu... " Terdengar suara Roberto meminta belas. Sang ustaz tengah mengatur nafas untuk berkata-kata, lalu memejamkan matanya. Air matanya pun turut berlinang. Betapa tidak, jika setelah puluhan tahun, ternyata ia masih sempat berjumpa dengan buah hatinya, di tempat ini. Sungguh tak masuk akal. Ini semata-mata bukti kebesaran Allah.








Sang Abi dengan susah payah masih boleh berucap. "Anakku, pergilah engkau ke Mesir. Di sana banyak saudaramu. Katakan saja bahwa engkau kenal dengan Syaikh Abdullah Fattah Ismail Al-Andalusy. Belajarlah engkau di negeri itu,"

Setelah selesai berpesan sang ustaz menghembuskan nafas terakhir dengan berbekal kalimah indah "Asyahadu anla IllaahailALlah, wa asyahadu anna Muhammad Rasullullah... '.

Beliau pergi dengan menemui Rabbnya dengan tersenyum, setelah sekian lama berjuang dibumi yang fana ini. Kini Ahmah Izzah telah menjadi seorang alim di Mesir. Seluruh hidupnya dibaktikan untuk agamanya, Islam, sebagai ganti kekafiran yang di masa muda sempat disandangnya. Banyak pemuda Islam dari berbagai penjuru berguru dengannya...



p/s:

sahabat2ku...bertuahnya kita berada diMalaysia ,kita bebas mengamalkan agama yng kita anuti,cba kita lihat saudara2 kita diluar sana betapa susahnya utk mereka mengamalkan ajaran agama ...dibunuh akibat mempertahankan tudung dan keimanan tapi kita bertuah tak ada sapa nak hlang kita nak bertudung ke tak nak ke...jadi ,susah ke untuk kita menghargai nikmat kurniaanNya ni...nak tgu ditarik dulu baru nak menyesal ke????


shabat2ku....memang dunia ni sangat indah tapi ianya tak seindah apa yg ada di syurgakan??....keindahan nya cuma sementara......tak kekal pun...ana pasti anda semua tahu tentang ni kan???dunia ini persinggahan je kan???tapi kenapa kita buat seolah-olah ianya destinasi terakhir kita???

shabat2ku....bangun la dari lenamu ...bangun la dari kelalaianmu...ingatkan kita didunia ni ada misi kita sendiri iaitu mencari bekalan buat perhitungan di akhirat kelak...jangan sampai bila kita mati baru kita nak menyesal dan nak mtak dihidupkan sekali lagi....dah tak guna dah waktu itu sahabat2ku

sahabat2ku....islam itu mudah cuma kita yang menyusahkan hidup kita dengan tidak memahami islam itu sendiri....sesungguhnya nikmat iman dan islam itu sangat la indah cuma kita yang selalu memperburukkannya.....

sesungguhnya apa yg ana coretkan adalah lebih kepada mengingatkan diri ana sendri dismping orang2 yng ana kasihi sekalian....sesungguhnya apa yg baik datang dari Allah dan yg buruk dtg dari kelemahan ana sbgai hambaNYa yg kerdil....yang baik dijadikan tauladan dan yg bruk kita jadikan sempadan.....wallahualam

kejam???

assalamualaikum..

siapa lebih kejam??????


Tiga orang lelaki yang sedang mabuk bertanding untuk menentukan siapa yang paling kejam.

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Dia berpusing menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya,

“Akulah orang yang paling kejam”,

Tidak berpuashati, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati.

Dan dia berkata

“Tidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku”.

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum. Dia menjawab

“Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku”

Perempuan itu adalah Lebanon.

Lelaki pertama ialah Israel.

Lelaki kedua adalah Amerika Syarikat.

Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam.

p/s:Sama-samalah kita muhasabah diri...sejauh mana usaha kita untuk menolong saudara-saudara Islam kita...renung sejenak sebanyak mana doa yg kita telah hadiahkan...Umat Islam itu lemah kerana mereka JAUH daripada agama mereka sendiri...

iman,nafsu...kita...

assalamualaikum..
kisah iman,nafsu dan diri kita


iman : Assalamualaikum.

Diri : Waalaikumussalam. Oh,encik iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang ke pejabat. kamu cuti ke?

Iman : Apa pulak cuti bos. Saya kan diberikan cuti.

Diri :Oh ye,lupa. Itu la, saya ingatkan segala urusan akan lebih terurus dan keuntungan syarikat akan bertambah lepas ambil En.Nafsu bekerja. Tapi jadi kelam-kabut lak. Lepas terdengar ustaz kat tv berceramah hari itu, saya teringatkan kamu.

Iman : Jadi saya boleh kembali bekerja la bos? Saya boleh ambik balik jawatan saya dari En.Nafsu?

Diri : Eh,tak boleh3x. Saya sayang sangat nak pecat en.nafsu. Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang tinggi, tapi dia berjaya mengiburkan saya. (sambil tersenyum..)

Iman : Kalau macam tu, lebih baik saya berundur.(dgn nada sedih)

Diri : Eh,jangan! Tolonglah saya. Saya tak boleh kehilangan kamu.(sambil merayu)

Iman : Tapi bos, kami tak mungkin boleh bersama dalam satu syarikat. Perbezaan antara kami sangat besar. Saya tengok En.Nafsu tu macam anti sangat je dengan saya.

Diri : Aduh, rasa serba salah la pulak saya.(keliru)

Iman : Macam ni la bos. Bos boleh pilih satu je. Bos perlu bermujahadah untuk pecat En.Nafsu, bos.

Diri : Saya tahu. Jauh dalam lubuk hati saya, saya amat memerlukan kamu, En. Iman. Rasa iri hati saya tengok syarikat sebelah ustaz kat sebelah. Mereka boleh maju sebab ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga En.Nafsu, tak kiralah apa yang berlaku. En.Iman, saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan Solat, Puasa, Zikir, al-Qur’an dan apa-apa yang patut.

Iman : Alhamdulillah,syukur sangat. Nampaknya bos dah buat keputusan yang bijak lagi bernas. Kalau bos teruskan prestasi cemerlang ni,saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah s.w.t) sebagai Muttaqin.

Pengajaran:
Kitalah bos kepada diri sendiri. Dan kitalah yang menguruskan semua tentang diri, makan, minum, pakaian, pelajaran dan pekerjaan. Apa yang penting adalah bagaimana kita menguruskan iman kita (macam planner). Oleh itu, lakukanlah keputusan terbaik dan pilihlah agenda dan aktiviti yang dapat menyuburkan iman. Malahan, jangan sesekali ditendang keluar amalan soleh dan jangan melambai-lambai palit dosa masuk ke dalam diri.



Maksudnya: “ Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) Yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan); Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
(Surah al-Baqarah 2: 148)

with love : nuramna najihah

Saturday, October 24, 2009

dengarkanlah luahan seorg teman....

assalamualaikum...........

Sebuah pengkongsian….

Ya Allah..
Dalam derap-derap langkahku ini..
Dalam susur perjalanan ku ini..
Aku begitu lemah …
Tersungkur Lemah selemahnya…
Kerana tiap saat aku mengenaliMU..
Terkadang aku lari sejauhnya dariMU..
Kerana aku mencari keseronokan yang tak pasti..

Ya Allah..
Terkadang ku bertanya pada diriku sendiri..
Layakkah aku menjadi hamba yg terbaik disisiMU..
Layakkah syurga yg terhias indah itu untukku..
Layakkah pengampunanMu buatku..

Sedangkan..
Hari-hari yg berlalu..
Banyak perkara lalai kulakukan..
Banyak dosa yg kulakukan..
Pergaulan ku tidak terjaga..
Terkadang maksiat dihadapan mataku..
Kuanggap biasa..
Tanpa teguran..
Hatta dalam hati sekalipun…

Zikir dan mathurat bukan lg amalanku..
Sudah lama ditinggalkan dan dibiarkan sepi..
Solatku juga sudah tak terjaga..
Sering diakhir waktu..
Tanpa rasa rugi sedikitpun…

Antara lagu dan quran..
Lagu yg dipilih…
Quran dibaca hanya sekali sekala..
Itupun hanya sedikit..
Apatah lagi menghafalnya..
Mengulang?
Jauh sekali…

Sedangkan..
itu teman rapatku dahulu..
Kerana setiap kali ku membacanya..
Hatiku tenang..
Jiwaku damai..
Astaghfirullah…dimana diriku dahulu……..

Antara tahajud dan tidur..
Tidur yg dipilih..
Sedangkan suatu ketika dulu..
Dahiku sgt akrab dgn sejadah..
Airmataku mengiringi solatku..
Basah pipiku memohon keampunanMU..
Bergetar bibirku saat aku berdoa padaMU..
Tersentak hatiku saat aku menyebut kalamMU…
Setiap malam kumengadu PadaMU..
Mendoakan agar diriku yg hina ini menjadi pilihanMU dihari kebangkitan kelak..
Agar kudapat bernaung di bawah payung rahmatMU
Agar kudapat menatap wajahMU..Ya Allah..
Astaghfirullah………dimana diriku yg dulu……….

Antara konsert dan majlis ilmu..
Konsert yg ku pilih..
Sedangkan bila diajak ke majlis ilmu..
Aku menolak dengan alasan ingin mengulangkaji..
Sedangkan aku sebenarnya malas ..
Malas menapak mencari setitis ilmu..

Walaupun aku sedar..
Aku adalah insan yg kekeringan ilmu..
Sedangkan dahulu..
Bila tanpa diajak..
Aku segera bersemangat mahu menghadiri,,
Setiap kuliah dan majlis ilmu..
Usrah menjadi tempat ku menjana dan berkongsi ilmu..
Xpenah rasa letih dan jemu..
Walaupun kurasa malas…
Kulawan sesungguhnya..
Astaghfirullah…dimana diriku yg dulu…

Ya Allah..
Antara dakwah dan masa terluang..
Masa terluang yg kupilih..
Walaupun ku tahu..
Dakwah itu suatu amanah!
Ummah ini perlu dibangunkan!
Islam itu perlu ditegakkan!
Kerana aku adalah permata ummah..
Jgn biarkan kilauannya sirna..

Tetapi..
Mengapa ku sering mengelak ..
Memberi alasan tentang statusku sebagai pelajar..
Assignment berlambak-lambak..
Projek bertindih-tindih..
Sedangkan suatu ketika dahulu…
Semangat dakwahku kuat..
Assgment berlambak bukan suatu alasan..
Aku mampu buat..
Belajar bukan penghalang untukku berjuang..
Masa itu walaupun terasa singkat
Aku terasa sgt sibuk..ttp
Aku puas..
Aku bahagia…
Malah aku pelajar cemerlang..
MUMTAZ!!!!!
Astaghfirullah..dimana diriku yg dahulu..

Ya Allah..
Ku tahu..
Engkau yg layak memberi hidayah pd hambaMu..
Namun..
Aku merasa sgt hina..
Bila setelah diberi hidayah..
Aku mengabaikannya.
Ku sedari..
Tiap kelalaian yg kulakukan..
Ada teguran yg dtg dariMU..
Tp ku tak mempedulikan..
Kuteruskan juga ..
Walaupun hatiku tak tenteram..
Walaupun hatiku tak keruan..

Ya Allah..
Masyarakat memandangku sebagai seorang yg hebat..
Tanpa cacat cela..
Seorang yang faham agamanya..
Seorang yg amalkan agama sebaiknya..
Pembela agama..
Mantap peribadinya..
Indah akhlaknya..
Fasih qurannnya..
Namun..
inikah hebat??
Ku tak mahu hebat pada pandangan manusia..
Tetapi tersungkur hina di hadapanMU..
Mereka hanya melihat zahirku semata..
Namun..
Inilah hatiku..
Hati yg kian malap..
Kerana jauh meninggalkanMU..
Ampunilah aku Ya Allah…

Ya Allah..
Saat ini aku hadir lagi..
Tersentak dari angan-anganku..
Mungkin ini adalah peringatanMU buat insan yg sering alpa..
Saat ini aku menadah tanganku kepadaMU..
Ku ingin menangis dihadapanMU sepuasnya..
Memohon keampuan ..
Ampunkan aku Ya Allah..
Ampunkan aku ya Allah…
Ampunkan aku Ya Allah..
Biar airmataku ini mengalir ..
Biar basah pipiku ini..
Kerana aku benar-benar berdosa padamu ..
Benar-benar terasa jauh dariMU..
Ya Allah..
Pimpinlah aku kembali kejalanMU..
Pimpinlah aku kembali mencari kebenaran..
Pimpinlah aku kembali berjuang atas jalan ini..
Aku ingin kembali dekat denganMU…
Biar saat ini menjadi saksi..
Seorang hamba kembali pd Tuhannya..

Kerana bila tiba saat nafasku terhenti..
Ada yg sudi membisikkan ditelingaku..
“Aku menjadi saksi atas perjuanganmu di dunia ini”…
Andai kupergi dahulu…
ku harap ada yg sudi mendoakanku..

Thursday, October 22, 2009

pada suatu petang....

assalamulaikum.....

suatu petang bersama GMUKM..
22 oktober 2009..
kira-kira pukul 5 petang..

mula- mula sampai..
eh...betul ke ada ni??
sebb xsampai sepuluh orang yang ada...
xpela..
kita ambik je basikal dulu....


lepas ambik basikal..
ramaila sahabat2 yg mula dtg..
testing - testing basikal...
sambil- sambil tu meronda kt kawasan KOmpleks Squash..

janji pukul 5..
ingat dalam 5.30 boleh gerak dah...
bila nk gerak je..
ada je sahabat2 lain yang baru dtg...
lastly..
ramai sgt yg join..
terutama muslimat..
around pkul 6 jugak kami start our journey..xp

sebelum bergerak..
ada pesanan dr leader..
"jgn ghairah sgt bila naik basikal ni..
ana tau antum semua terer dh bawak basikal..
kita bawak relax je..jgn gopoh gapah..
hati-hati dan jga jarak.."
" okey,kita baca doa dulu..
pastu kita gerak.."

xsampai 5 minit bergerak...
" gang!.."
accident basikal dgn basikal plak..
dua-dua muslimat..
xpe-xpe..
muslimat power!!
lepas diberi bantuan kecemasan..
journey disambung semula..

checkpoint pertama=>KKM

bayangkanla UKMalaysia ni ada berapa bukit..
masa mula-mula tu semua semangat je..
laju je bwak..
jarak xkira la..
kira mcm adik beradik dh..
(nk tunjuk jarak rapat sebenarnya..:0)

pastu kena naik bukit..
ada yg mula gelabah sebb xlepas naik bukit..
rupanya xtau nk tukar gear basikal tue..
satu lg..
kt tengah2 bukit tu..
ada yg berhenti..
jd orang yg belakang ni terpaksala berhenti..
supposely xley berenti tgah bukit ni..
nnti semput..
last2..
ramai yg patah balik je..
(mengelat tu..)
(saya xlar.sy keep go on..takut semput tgah jalan)

muslimin ada yg jaga dibhgn depan..
ada jugak yg jaga bhgian belakang..
diorang yg banyak tolong jga muslimat yg ramai kat tengah -tengah ni..
muslimat selalu je pegi ke tengah jalan..
fuhh..
sgt bahaya sebab banyak kereta dan bas yg lalu lalang..
(masa tu dh time habis office hour)
masa ni sy terfikir..
"sepatutnya basikal ni ada cermin sisi..xp)


journey diteruskan..
Dr KKM kita teruskan ke misi round satu UKMalaysia..
hurm..
saje je nk bgtau..
salah sorang yg accident td tue..
asyik tukar basikal je dgn muslimin yg jaga kt belakang..
lepas dia teruskan perjalanan..
muslimin ni pun ckpla..
"ana risau tengok dia ni..
dia bawak laju..pastu brek mengejut.."
xpastilah berapa kali dia tukar basikal..xp
lepas tu..
ada akak ni tegur kt sy..
"bawakla laju sikit..
awak dh kt belakang ni.."
"saya jaga jarak kak..
nanti sy potongla diorang..ngee~"
(jwpn org yg fobia dgn accident..tp sebenarnya mencegah lebih baik kn..)

sampai dekat KIY..
ni bukit yg ke-3 kami lalui..
kali ni sy terpaksa potong shbt2 lain..
xnak berhenti tgah2 bukit ni haa..
kaki lenguh jgn ckpla..
sambil-sambil potong tu..
tegurla shbt2..
(chewaah..konon merapatkan ukhwah masa journey..)
tp masa turun bukitla best..
angin petang membuaikan perasaan..
kalau xingat masa tu naik basikal..
memang dh ramai buat "kuak lentang" atas jalan raya tu..
ngee~


masa kt masjid..
dh sikit dh shbt2 yg berada d depan..
dlm kepala masa tu asyik fikir nk lepas bukit yg depan ni haa..
bukit sebelah blok PAlAPES tu..
rasanya tula bukit yg paling tggi..
masa dh ready nk naik bukit tu..
muslimin yg depan sekali bergurau senda plak..
ada yg berpegangan tangan sambil bawak basikal tu..
ada yg sembang-sembang..
sabar jela..
"bertenang..bertenang.."
akhirnya lepas jugak bukit tu..
ada muslimat yg potong muslimin..
muslimin tercabar..
"ni xboleh jd ni..
maruah..maruah.."
kelakarla diorang ni..
ngee~



masa turun bukit tu..
angin sangatla best..(sekali lagi..kena beringat..tgah naik basikal..)
basikal laju je turun..
tp masa tu kaki dh lenguh sgt dh..
sampai kt simpang tu..
ada sorang muslimat ni dh ke tengah jalan..
"sakinah,jaga-jga..tepi sikit.."
"ala..faham2 jela..
mana ada mata kt belakang.."
masa nila sy terfikir..
"bahaya basikal xde cermin sisi.."
ngee~


alhamdulillah..
akhirnya selamat sampai ke kompleks semula..
tp..
masa sy turun basikal..
kaki sy tersangatla ringan..
dan..
sy hampir pitam..huhu
pandangan sy kelam je dan lama-lama gelap..
suara dengar xdengar je..
sy pun pelik nape jd mcm tu..
selalu xpenah jd pun..
dlm hati berkata..
"jgn pitam kt sini..
kalau nk pitam..
pitam kt bilik je.."
ngee~
tp lama-lama dh ok..
gimik je tu..
lalala~

pastu time kumpul balik..
semua ceria dlm keletihan..
tp semangat tetap ada..
leader ckp
"ana bangga dengan antum semua..
ana tau kita boleh lg go on lebih jauh..
tp masa tak mengizinkan kita..
xpa..lain kali kita buat lg.."
mantapla shbt2 semua...

hurm..
masa on the way balik..
sembang-sembang dengan shbt2..
semua ckp journey td sgt2 letih..
tp tersgtla best!!
ngee~







sekadar ini jela nk kongsi..

with love :nuramna najihah

Saturday, October 3, 2009

warkah adam untuk hawa..

assalamualaikum..

WARKAH ADAM UNTUK HAWA...

Dengan nama Allah S.W.T yang MahaPemurah lagi Maha Penyayang
Didoakan semoga kalian berada di bawah lembayung rahmat dan keredhaan Allah s.w.t.

HAWA....

maafkan aku jika coretan ini bisa mengguris hatimu meskipun ku tahu,
jiwamu selembut sutera dan bisa hancur lantaran kata-kata yang bakal kuungkap ini…
Mengertilah duhai Hawa..
Kerana kaulah pengubat kesunyianku waktu di syurga dulu,
dan engkau juga yang asalnya dari tulang rusuk kiriku yang bengkok lantaran kerana bimbang hidupmu terpesong dari landasan yang sebenarnya.,ku gagahi jua diri ini...

HAWA....

Maha suci Allah yang telah mentakdirkan kaummu melebihi kaumku di akhir zaman ini.
Itulah kebesaran dan penelitian Allah s.w.t dalam urusanNya.Bayangkanlah duhai Hawa andainya kaumku melebihi kaummu , pasti dunia ini akan berkecai kerana huru hara dan diselimuti warna-warna suram lantaran kekejaman dan penindasan.

HAWA....

suka untuk ku mengajak dirimu agar berfikir sejenak tentang hakikat kekalutan yang melanda di saat ini tapi permintaanku,
duhai Hawa...
cubalah dikau renungkan jua yang sebenarnya dirimu kini telah berubah.Tidakkah kau mengerti bahawa dirimu umpama sekuntum bunga yang indah di pandangan mata,
namun bukan perhiasan semata-mata.Duri-duri yang melingkarimu itu adalah hijab yang digariskan oleh Allah s.w.t sebagai pelindung yang diertikan sebagai aurat seorang yang bergelar wanita.

Hawa..

Mengapa harus kau biarkan ia terdedah kepada kami kaum ajnabimu..??
betapa hancurnya hatiku menyaksikan dirimu umpama bahan yang boleh diperkotak-katikkan. Dimana-mana sahaja bisaku lihat dirimu menghayunkan langkah..bukan sebaik dulu lagi..langkahmu kian pantas..apa sebenarnya yang engkau kejari..??
ku sendiri tak pasti...terkadang ku tak dapat membezakan dirimu dengan teman-teman yang lain . Bersama hayunan langkah itu suaramu kian meninggi diiringi gelak ketawa yang cukup memedihkan mata dan hatiku ini sedarkah kau Hawa???
haruskah aku terima hakikat yang kau sudah berubah?
semakin jauh dari landasan Tuhan yang pernah kutelunjuki buatmu dahulu..

HAWA.....

mengapa mesti dirimu menjadi tontonan ramai??
perlukah kau hiasi dirimu untuk menarik perhatian kaumku??
sehinggakan yang menutupi auratmu kau miliki dari ciri-ciri yang ditegah oleh Islam. Sukar bagiku untuk melihat kembali keadaan yang sesederhana mungkin cukup untukku merasakan kehadiranmu disaat ini tidak lebih dari mempamerkan perhiasn diri yang kau miliki . Fahamilah Hawa usahlah menurut kerakusan nafsumu menjelajahi sebutir peluru yang bisa hinggap di mana sahaja meninggalkan fitnah buat kaumku ini..

HAWA......

betapa sakit dan pedihnya di saat kulihat auratmu menjalar disekeliling pandanganaku. Ku tak mahu Hawa di negeri yang abadi itu..satu hari nanti memperlihatkan keseksaan terhadapmu yang kukira paling dasyat.
Apa tidaknya seurat rambutmu yang keluar ular menanti di mana-mana sejengkal tanganmu kelihatan..
aduh!!! banyaknya siksaan menantimu..mengapa begitu Hawa..??
Tidakkah ingat apa yang perlu kau jaga adalah maruahmu!!
maruah seorang wanita yang tersandar di bahumu ..kelemahan dan kekurangan..
jadi bagaimana seandainya kelakuan dan auratmu terpamer di mana-mana sahaja??

HAWA....

tidakkah kau malu dengan pembohongan yang kau sembunyikan dalam dirimu sendiri??
Disini auratmu kau selindungi disebalik pemakaianmu .Atas dasar peraturan dan persekitaran kalian tapi jaun nun di luar sana tersentak diriku takkala melihat dirimu jauh berbeza!
tudung ke mana? jilbab ke mana??
apatah lagi tingkah lakumu!!!
di mana kau letakkan martabat seorang yang bergelar muslimah?
aku diselubungi rasa malu atas penghinaan ini...

HAWA.......

tutupilah auratmu..
jagalah dirimu...
bertuturlah dengan suara yang lembut..
mampu kau kawal lantaran tika terlanjur..
semuanya bisa membawa dosa kepadamu .Jangan kau memperlihatkan apa yang tersembunyi pada dirimu tapi ingatlah..cukuplah sekadar tapak tangan dan wajahmu yang dizahirkan ,namun bukan kakimu,rambutmu,dan jua tubuhmu..

Firman Allah s.w.t
"dan katakanlah kepada wanita-wanita beriman,hendaklah mereka menahan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka dan jangan menampakkan perhiasan mereka kecuali yang zahir padanya.....

HAWA.....

mungkin ku harus menghentikan bicara pertama disini dahulu.
Andai Allah mengizinkan kita bersua lagi di di lain lembaran dan yang pasti,aku akan tetap terus membimbingmu .
Harapanku agar muncullah walaupun hanya secebis kesedaran di hatimu dan akan mendoakan moga Allah s.w.t membuka hati kalian untuk mencetuskan perubahan...
Akhir kalam, ketahuilah.. .
"Dunia ini merupakan hiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah WANITA SOLEHAH....."

with love: nuramna najihah

Monday, September 28, 2009

~sekadar...renungan~

assalamualaikum..

simple~


"Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak"

"Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati"

"Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus"

"Orang yang sebenarnya berani ialah mereka yang tak lekas patah hati, tetapi bertahan dengan menghadapi setiap dugaan dan cabaran"

"Jangan lihat apa yang telah kamu usahakan, tetapi lihatlah apa yang belum kamu selesaikan"

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai"

"Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian"

"Benarlah usaha itu tangga kejayaan. Tetapi jika tiada kesungguhan dan niat bukan kerana Allah, samalah seperti anda menggunakan tangga untuk turun ke bawah"

"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya"

"Tidak semua yang kita ingin mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan"

"Kejayaan adalah tangga yang tidak dapat anda panjat dengan tangan di dalam poket"

"Orang yang selalu bersedih akan sukar mencapai apa yang dicita-citakan"

"Merasakan diri lemah adalah titik untuk memajukan diri"

"Janganlah kamu berkawan dengan orang yang suka melakukan maksiat, nanti hilang kebencian kamu terhadap maksiat"

"Tiada sesuatu yang lebih bahaya kepada seseorang selain daripada kawan yang elok percakapannya tetapi buruk perbuatannya"

"Orang yang sangat dibenci oleh Allah ialah orang yang suka bermusuh-musuhan"

"Jangan dilupa pada yang putih. Ianya suci, bersih sudi juga mengingatkan kita pada usia"

Tuesday, September 15, 2009

~semoga kebahagiaan milikmu~

assalamualaikum..
special dedication for my sweetheart ever after..
mak,ayah dan adik-adik(fareha,fauzi,faiz,fadzillah dan faris)..
pengorbanan dan kasih sayang kalian akan kubawa ke pintu gerbang syurga Allah..
semoga kita bersama lagi di sana..
dalam redup kasih sayang Allah yg tiada penghujung..
sesungguhnya,kalian adalah anugerah Allah yang paling istimewa buatku..
tak setanding dengan kenikmatan dunia yg sementara..
harta bukan ukuran..ia boleh dicari..
tetapi..
kasih sayang kalian,tiada ganti..
selamanya dihati..
kalianlah permata hatiku..
u all complete my life..(InsyaAllah,dlm masa beberapa tahun lg,
ada beberapa insan istimewa yg akan masuk dalam list ni..)
Ya Allah,tautkanlah hati2 kami dalam mencari keredhaanMu..
jadikanlah kami hambamu yang qanaah dan hambamu yang bersyukur..
jadikanlah keluarga kami sakinah,mawaddah warahmah..
temukanlah kami lg didalam syurgamu yang penuh keindahan dan kasih sayang..
amin.
InsyaAllah..

tidak lupa juga buat shbt2,teman2 dan rakan2..
terima kasih kerana terlalu banyak memberi
kasih sayang,perhatian dan pengorbanan buatku..
andai diri ini banyak kekurangan dalam menghargai kalian..
maafkanlah..
doakan semoga Allah memberkati ukhwah yg kita terjalin..

~you raise me up~

when i am down and my heart so weary..
when troubles come and heart burdened me..
then i am still wait here in the silence..
until u come and sit a while with me..

u raise me up so i can stand on mountains..
u raise me up to walk on stormy seas..
i am strong when i am on your shoulders..
u raise me up to more than i can be...

u raise me up so i can stand on mountains..
u raise me up to walk on stormy seas..
i am strong when i am on your shoulders..
u raise me up to more than i can be...

u raise me up so i can stand on mountains..
u raise me up to walk on stormy seas..
i am strong when i am on your shoulders..
u raise me up to more than i can be...

u raise me up so i can stand on mountains..
u raise me up to walk on stormy seas..
i am strong when i am on your shoulders..
u raise me up to more than i can be...

~ni sebnarnya sebuah lagu..
liriknya sangat bermakna buat saya..
jd saya tujukan khas buat insan2 tersayang yg hadir dlm hidup saya~

with love:nuramna najihah

Saturday, September 12, 2009

~di mana anda??~

assalamualaikum..
sekadar satu perkongsian..

fasa pertama ramadhan iaitu
fasa dimana Allah janjikan rahmat kasih sayangnya sudah berlalu..
fasa kedua ramadhan iaitu
fasa dimana Allah janjikan keampunan sudah berlalu..
fasa terakhir pula adalah
fasa dimana Allah janjikan kepada hambanya pembebasan dari api neraka..

kita dapat lihat..
ada tingkatan di setiap fasa-fasa ini..
bermulanya Allah limpahkan rahmatNya..
limpahkan kasih sayangNya..
sehingga Allah menyayangi dan mengasihi hambaNya..
kemudian...
apabila Allah mengasihi hambaNya..
maka,
Allah berikan kepada hambaNya keampunan pula..
Allah beri peluang untuk hambaNya memohon keampunan kepadaNya..
dan..
mudah pula Allah mengampunkan hambaNya..
sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..
lihat,betapa Allah ingin memberi begitu banyak kelebihan kepada hambaNya..
mudahNya Allah memberi keampunan walaupun kita sendiri terlalu banyak buat dosa dengan Allah..Subhanallah..
kemudian..
apabila Allah sudah ampunkan hambaNya..
Allah bebaskan pula hambaNya dari api neraka..
MASHAALLAH..
sahabat-sahabat..pembebasan api neraka inilah yang diimpikan oleh kita sebenarnya..
Allah bagi peluang kepada kita..
untuk merebut ganjaran terbesar ini...
lihat,sampai begitu sekali Allah mengasihi hambaNYA..
samada kita sedar ataupun tidak..
sejauh mana kita merebutnya..
tepuk dada,tanya diri dan hati anda sendiri..
tetapi..janji Allah,janjiNya pasti..

namun..
dalam pada kita sibuk-sibuk mencuri masa
melakukan ibadah dalam bulan ramadhan ni..
ada sesuatu yang kita perlu jaga..

tiang agama kita..
solat kita..
dimana solat ini boleh mengiringi kita ke syurga
ia juga boleh menghumban kita ke dalam neraka Allah..

bagaimana terjadi begitu??

Terdapat golongan yang Allah janjikan untuk mewarisi syurga Firdaus
yakni orang-orang yang solatnya mengiringi mereka ke syurga..

Allah sebut didalam al-Quran surah Al-mukminun ayat 1 dan 2:

Bismillahirahmanirrahim..

1)Sungguh beruntung orang-arang yang beriman.
2)iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya.

maknanya disini..
Allah menjanjikan syurga firdaus untuk orang-orang beriman yang khusyuk dalam solatnya..


bagaimana pula golongan yang solatnya menghumban mereka ke dalam api neraka??

Allah juga sebut di dalam Al-quran dalam surah Al-mau'un ayat 4 dan 5..

bismillahirrahmanirrahim..

4)Maka celakalah orang yang solat.
5)iaitu orang yang lalai terhadap solatnya.

disini Allah mencelakakan orang-orang yang lalai dalam solatnya..
samaada tidak mencukupkan waktu solat,menangguh-nangguhkan solat dan sebagainya..


inilah yang dikatakan dua kategori solat..
samada diiring ke syurga..
atau..
dihumban ke neraka..

renungkan.............

selalulah berdoa agar Allah tidak meninggalkan/membiarkan kita
disaat-saat kita meninggalkan Allah..

diantara tanda-tanda Allah membiarkan hambaNya dalam kelalaian ialah..

1)Allah sibukkan dia dengan hal-hal dunia sehingga dia tidak ada masa untuk memikirkan hal akhirat..
2)Allah limpahkan rezeki melimpah ruah sehingga dia menjadi riak dan menyombong diri..
3)Allah sempitkan masanya sehingga dia tidak ada masa beribadah kepada Allah..

nauzubillahiminzalik...

ambillah yang bermanfaat..
wallahualam..

with love:nuramna najihah

Friday, September 11, 2009

~mungkin ini lebih baik...~

assalamualaikum..

dalam sedar xsedar..
sudah 21 hari kita berpuasa..
bersungguhkah anda merebut setiap saat2 dlm ramadhan
mungkin orang yang alpa..menganggapnya biasa..
tp orang yang beringat..
pastu keluh resah hatinya..
pasti gerun hatinya..
pasti ia merasa 24 jam berlalu seperti 30 minit..
dan kini ramadhan hanya tinggal detik-detik yang terakhir..
fasa yang ketiga..
"pembebasan dari api neraka.."

katkanlah, bila anda ingin ke luar negara..
detik-detik terakhir anda adalah ketika anda di lapangan terbang..
mungkin ketika masa penerbangan anda sudah sangat hampir..
jadi anda akan mengambil peluang itu untuk menyampaikan
salam terakhir dan salam perpisahan anda buat mereka yg anda tinggalkan..
manusia,detik-detik terakhirnya adalah ketika nazaknya..
ketika nyawanya sudah di kerongkong..
di saat-saat sakaratulmautnya..
ketika rohnya keluar dr tubuhnya..

begitulah ramadhan..
detik-detik terakhirnya adalah sepuluh malam terakhir..
dimana Allah menjanjikan satu malam yg sgt2 istimewa..
malam lailatulqadar..
apa sebenarnya malam lailatul qadar??
lailatulqadar adalah malam yg lebih baik dr seribu bulan..(al-qadr:3)

Hadis Sahih Bukhari
Dan 'Aisyah r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Bersiap-siaplah untuk mendapatkan Malam Qadar itu pada bilangan ganjil daripada sepuluh yang akhir dari bulan Ramadhan."

malam lailatul qadar ini adalah rahsia Allah..
tiada sesiapa pun tahu bila ia akan berlaku..
malam ke berapa ia berlaku..
kita tak tahu..
mengapa Allah rahsiakan malam lailatulqadar??
kerana supaya kita ini sentiasa mengejar kebaikan-kebaikan dalam bulan ramadhan..
supaya kita sentiasa berebut -rebut setiap saat dlm bulan ramadhan itu dengan melakukan pelbagai ibadah.Tak kirala ibadah umum ataupun ibadah khusus..

cuba bayangkan..
jika Allah beritahu malam lailatulqadar tu bila?
sekian sekian tarikh ni...
sy yakin..
semua umat islam diseluruh dunia ni tak tidur malam tu..
ada yang solat,baca quran,tadarus,berdoa,berzikir,beriktikaf di masjid..
sampai ada yang bengkak kaki,sakit pinggang,sakit lutut,lemah otot,sengal-sengal badan..
punyalah nk beribadat,nk dapat pahala seribu bulan ni..
beribadat dengan bersungguh2la..
masjid pula pasti penuh dengan orang sampai ke jalan raya..
tempat2 hiburan,shopping kompleks tutup malam tu sebab tidak ada orang datang..
tp malam tu jela..
lepas subuh je..
qada' tidur yg semalam tu..
sehingga tertinggal solat zuhur,asar dan sebagainya..
jd,bernilaikah begitu??
maka,Allah rahsiakan malam lailatulqadar..


maka sahabat2 sekalian..
perbanyakkanlah kita bangun solat malam..
kerana ketaqwaan seorang hamba Allah itu dilihat melalui solat malamnya..

hendak diceritakan bahawa
Rasullullah S.A.W solat malam sampai bengkak dan pecah kakinya..berdarah dan sebagainya..
cuba kita fikir kenapa sampai pecah kaki??
kita solat takla sampai bengkak kaki,apetah lagi pecah dan berdarah..
sebab,rasullullah solat bukan atas sejadah mcm kita hari ni..tp beginda solat atas batu- batu yang sejuk..
di madinah..bila cuaca sangat sejuk..kulit akan jadi kering..
bila kulit kering sangat,dia kan merekah dan pecah..maka mengalirlah darah..
jika ditanya sakit atau tak?
jawapannya sakit..sakit sangat..
tetapi Allah gantikan kesakitan tersebut dengan kemanisan khusyuk dalam solat..
begitu juga dengan sahabat-sahabat baginda yang lain..

banyakkan solat taubat..minta ampun pd Allah..
dalam hati kita perlu ada rasa takut kepada Allah..
kenapa?
takut Allah tak terima puasa kita,ibadah kita pada hari sebelum-sebelum ni..
jd ianya jd sia-sia..
kita perlu berdoa dan mengharap sungguh-sungguh pada Allah agar Allah terima puasa,solat dan ibadah lain walaupun banyak sangat kekurangan di dalamnya..
mohon keredhaan Allah terhadap apa yg telah kita lakukan..

sahabat2 sekalian..
jangan sedih atau merungut bila tidak dapat bertemu dengan lailatulqadar..
kita hanya perlu berusaha..
Allah yg menentukan segalanya..
andai ada rezeki kita bertemu dengan lailatulqadar..maka bersyukurlah..
andai tidak bertemu,jadilah hamba yang redha dengan ketentuan Allah..
mungkin Allah janjikan sesuatu yang lebih baik buat kita..

jangan lupa kita perbanyakkan membaca Al-quran..
hendak diceritakan juga bahawa..
Rasullullah S.A.W dan sahabat-sahabat baginda khatam al-quran sebulan 60 kali..
bermakna sehari 2 kali khatam..
kita mungkin kata "mana sempat..tak dak masa..banyak lagi kerja lain yg nk kena buat.."
sahabat2 sekalian..
rasullulah juga melakukan aktiviti harian seperti biasa..
tetapi bagaimana keluangan masa yang ada itu diisi dengan ibadah yang bermanfaat..bukan yang sia-sia..
kita perlu ingat juga bahawa apabila kita ada masa untuk Allah,maka Allah akan memberi kelapangan masa buat kita..Allah Maha Berkuasa dan Ia menguasai setiap sesuatu di langit dan dibumi..

banyakkan juga menghadiri majlis -majlis ilmu..
di bulan ramdhan ni..
jika kita hadir majlis ilmu..
MASHAALLAH..begitu besar pahala yg kita dapat..
kerana majlis ilmu ini adalah salah satu taman-taman syurga..
malaikat turun di majlis-majlis ilmu..
anda bayangkan taman dunia pun dh cantik..apatah lagi taman syurga..


jd,
bagaimana anda menilai ramadhan anda..
yang biasa..
yang lebih baik..
ataupun yang luarbiasa..
anda sendirilah yg nilai diri anda..
masih ada waktu untuk anda perbanyakkan ibadah dan amalan ..
rebutla detik-detik terakhir ramadhan ini dengan bersungguh-sungguh..
kerana mungkin kita tidak lagi bertemu dengannya pada tahun-tahun akan datang..


jagalah hatimu di tiga tempat iaitu:
1)hatimu ketika mendirikan solat..
2)hatimu ketika membaca al-quran..
3)hatimu ketika mengingati mati
jika tidak ditemuai hatimu ditiga tempat ini..
maka,berdoalah supaya diberikan sekeping hati supaya kamu dapat menjalankan amalan tadi dengan tulus ikhlas..
wallahualam..


with love :nuramna najihah

Tuesday, September 1, 2009

saat jiwa terasa kosong dan sepi...

Saat Jiwa Terasa Kosong Dan Sepi

Saat jiwa terasa kosong dan sepi,
Langit itu jauh kurenungi,
Mengimbau kembali perjalanan hidupku,
Dari alam jahil kealam islah,
Dari mencari cinta dunia kepada cinta abadi

Pernah dulu aku impikan,
Bebasnya hidup seperti insan lain,
Bebasnya aku melakukan apa sahaja dengan dunia ini,
Megahnya hidup dengan pangkat dan nama,
Bahagianya hidup jika memiliki kesemuanya.

Betapa jahilnya aku,
Betapa cintanya aku kepada dunia,
Hingga buta mataku,
Langsung tak memandang ke akhirat,
Langsung tidak menghiraukan pandangan Allah terhadapku.

Namun,tak pernah aku bahagia dengan duniaku,
Makin hari makin terasa kekosongan itu,
Semakin hari semakin menyesakkan dadaku,

Mungkin ini hidayah daripada Allah,
Dia memperlihatkan daku kan kematian,
Kekotoran dunia yang sementara ini,
Agar aku bangun dari mimpiku,
Agar aku terjaga dari lenaku..

MAka,tersedarlah aku,
Bahawa dunia ini akan aku tinggalkan,
Terbayanglah di fikiranku,
Bagaimana jika matiku tanpa taubat,
Sanggupkah aku menghadapi azab!
Sedangkan membayangkan juga sudah gerun,
Apatah lagi menghadapinya…

Tanpa disedari,
Air mata singgah dipipiku,
Menghitung dosa yang menghimpit,
Masihkah ada ruang taubat untukku…

Denagn penuh rasa penyesalan,
Kuinsafi diri akan noda silam,
Kuayunkan langkah kakiku menuju Ilahi,
Berhijrah ke destinasi haqiqi,
Merebut keredhaan Yang Abadi…

Ya Ilahi,
Betapa hinanya diriku ini,
Aku hanya islam pada nama,
Nikmatmu tidak pernah kusyukuri,
Malah aku semakin jauh darimu…

Ya Allah,
Aku malu kepadamu,
Aku berdosa aku khilaf,
Ampunilah diriku ini,
Maafkanlah hambamu ini…

Ya Rabb,
Kini aku kembali padamu,
kuhadapkan diriku kepadamu,
Mengharap magfirahmu,
Meraih cinta kasihmu…
Ya Muhaimin,
Di saat kelalaianku,
Masih kau biarkan aku menikmati rezekimu,
Masih kau sayangi diri ini,
Aku masih jua terleka,
Namun hidayahmu tetap kunjung tiba,
Betapa mulianyamu Ya Allah

Ya Rahim,
Betapa kasihnya kau terhadapku,
Betapa aku ini Ya Allah,
Terlalu kejam terhadapmu,
Menghirup banyak nikmatmu,
Masih ingkar padamu…

Terima kasih Ya Allah,
Terima kasih Ya Rahman,
Terima kasih Ya Rahim,
Terima kasih tuhanku…

Akan aku perjuangkan amanahmu,
Akan aku sebarkan dakwah dijalanmu,
Bukan hanya untukku,
Bahkan untuk saudaraku,sahabatku
Dalam menegakkan syariatmu,
Mencari keredhaanmu…

Ya A’ziz,
Betapa bebasnya hidup,
Kiranya mengikut jalanmu,
Bahagianya meninggalkan hubud dunya,
Indahnya mencari keredhaanmu…

Ya Hakim,
Peliharalah diriku.
Tetapkanlah aku di jalanmu,
Agar aku tidak kembali jahil,
Agar aku tidak berjauhan denganmu…

nukilan khas : siti nurfareha binti samsurkhar

Monday, August 31, 2009

realiti disebalik permainan..

assalamualaikum..

REALITI KEHIDUPAN DISEBALIK PERMAINAN

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada anak muridnya. Ia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada kayu pemadam.

Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah "Kapur!", jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"

Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru bersilih-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat.

Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat kayu pemadam, maka katakanlah "Kapur!".

Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. . Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi.
Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Guru tersenyum kepada anak muridnya. "Murid-murid, begitulah kita
umat Islam.. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita
begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, satelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya.

Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah/hukum Islam dari masa ke semasa.

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina
tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa
rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan pan jan g sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain."

"Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit
menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya Guru kepada anak muridnya.

"Baik untuk permainan kedua..." Gurunya meneruskannya. .....

"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet.. Sekarang anda berdiri diluar karpet.. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba dengan tongkat, dan
selainnya.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet ..

"Murid-murid,
begitulah ummat Islam dengan musuhnya. .. Musuh Islam tidak akan
memijak-mijak anda dengan terang-terangan. .....Kerana tentu anda akan
menolaknya dengan mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam
dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan monolak kita secara ansur-ansur, sehingga kita tidak sedar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang
kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.
Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn
tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu,

kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah
dihancurkan. ..."

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan
menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan merusakan kita.
Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga
meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan
mengikuti cara mereka... Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini
semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita...... "

"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?" tanya murid- murid.

"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi."
"Begitulah Islam..... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan
sedar, akhirnya hancur.. Tapi kalau diserang secara terang-terangan,
kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun".

Sunday, August 30, 2009

kehadiranmu ku nantikan....

assalamualaikum..


Ramadhan...kehadiranmu kunantikan..

kini hadirnya satu bulan
bulan penuh barakah..
bulan penuh rahmat..
bulan penuh cahaya keampunan..
tertutupnya pintu neraka serapat-rapatnya..
dibukakan pintu syurga seluas-luasnya..
dilipatgandakan amalan kebaikan..
bulan ramadhan..

disana sini..
umat islam menyambut dan menyahut..
"ramdhan al-kareem.."
"Ramadhan al-kareem.."
menunjukkan...
betapa rindunya mereka..
betapa gembiranya mereka..
betapa terujanya mereka..
dengan kedatangan bulan ini...
bulan ramadhan..

ayuh kita bersama..
penuhi ramadhan dengan puasa yang ikhlas..
hiasinya dengan keserderhanaan berbuka..
perindahkannya dengan solat tarawih..
perelokkannya dengan keberkatan sahur..
cantikkan ia dengan tahajud sepertiga malam..
merdukan ia dengan dendangan tadarus al-quran..
imarahkan ia dengan beriktikaf di masjid..
semarakkan ia dengan zikir dan ayat-ayat suci al-quran..
biar didengari di setiap ceruk kampung dan bandar..

ayuh kita bersama..
eratkan silaturrahim dengan banyakkan bersedekah..
kurangkan aktiviti mulut yang merugikan..
lebihkan masa dan saatmu..
merebut keredhaan dan makrifah Allah..
merebut rahmat dan kasih sayang allah..
merebut ganjaran besar dari Allah..
ajaklah bapamu..
ajaklah ibumu..
ajaklah temanmu..
ajaklah adikmu..
ajaklah sesiapapun yang kau temui..
marilah kita sama-sama imarahkan bulan ramadhan..
raikan kedatangannya dengan penuh kesyukuran..
redhakanlah pemergiannya dengan tangisan..
jangan ada diantara kami yang merasa rugi..
jika tidak dapat bertemumu lagi..
moga kita masih mampu bertemu denganmu..
pada tahun-tahun akan datang..
kami menantikanmu ramadhan..
jadikanlah kami tetamu yang sentiasa merinduimu..
ramadhan...


with love:nuramna najihah

Thursday, August 27, 2009

pesanan..

assalamualaikum..

* tanda-tanda orang yang bijaksana..

1. bersih hatinya
2. lidahnya basah dengan zikrullah
3. matanya menangis kerana penyesalan terhadap dosa-dosanya.


* jadikan keyakinan sebagai pegangan hidup,
dorongan itu teman setia,
putus asa sebagai durjana,
usaha dan tekun tanda kejayaan.

* dan ingatlah kita ini sentiasa diperhatikan oleh Allah.

sumbangan dari : nur sakinah mohamad

Thursday, August 20, 2009

ahlan wasahlan..

assalamualaikum..
ahlan wasahlan ya ramadhan..
ramadhan al-karim..

xtergambar perasaan gembiranya..
menanti ramadhan kali ni..
tahun ini..
semoga tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya...amin..





jangan lepaskan hadiah istimewa yg Allah beri pada bulan nie..




with love : nuramna najihah

Sunday, August 16, 2009

rahsia solat

Rahsia Solat
1) Niat Sembahyang -: Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2) Berdiri Betul -: Fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3) Takbiratul Ihram -: Fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4) Fatihah -: Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5) Rukuk -: Sebagai tikar kita di dalam kubur

6) Iktidal -: Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur

7) Sujud -: Memagar kita ketika menyeberangi titian sirotulmustaqim

8) Duduk Antara Dua Sujud (awal) -: Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9) Duduk Antara Dua Sujud (akhir)-: Menjadi kenderaan ketika kita dipadang masyar

10) Tahiyat Akhir -: Sebagai penjawab bagi setiap soalan yang dikemukakan oleh mungkar&nangkir didalam kubur.

11) Selawat Nabi -: Sebagai pendinding api neraka di dalamkubur.

12) Salam -: Memelihara kita di dalam kubur.

13) Tertib -: Akan pertemuan kita dengan Allah.

Sudahkah anda menunaikan SOLAT ?

Dari Abdullah bin 'Amr r. a., Rasulullah s. a. w. bersabda, Sampaikanlah pesanku , biarpun hanya satu ayat..."

10 perkara sia-sia

assalamualaikum..
sedikit perkongsian disaat hari-hari berlalu dengan penuh kesibukan..

10 perkara yang sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1. Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2. Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3. Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4. Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5. Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

6. Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7. Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8. Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

10. Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.

with love:nuramna najihah

Thursday, August 13, 2009

perginya seorang tokoh nasyid yang dikagumi..

assalamualaikum..
perginya seorang tokoh nasyid yang dikagumi..



13 ogos 2009

Ustaz Asri yang juga vokalis utama kumpulan nasyid Rabbani telah disahkan meninggal dunia pada pagi tadi. Beliau meninggal dunia akibat serangan sakit jantung. Pada awal pagi tadi Ustaz Asri memberi ucapan di sidang media program “Syahadah” di Angkasapuri, Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada pukul 10.30 pagi tadi. Dia kemudiannya rebah dan dibawa ke Hospital Pantai di Bangsar. Kemudiannya dia disahkan meninggal dunia di sana. Jenazah Ustaz Asri kemudiannya akan dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

sedikit luahan rasa dari ustaz amin di http://www.ustazamin.com

11.34 pagi 13 Ogos 09, telifon saya berbunyi, saya memandang kepada telifon saya.

Hussian dari Layar Consult

“Assalamualaikum syeikh, apa cerita?” Kata saya

“Waalaikumusalam, ustaz dah dengar berita ke belum?” tanya Hussain.

“Berita apa?” Tanya saya kembali.

“Ustaz Asri Rabbani meninggal” kata Hussain lagi.

“Innalillah wa Inna Ilaihi Rajiun” spontan kalimah ini keluar dari mulut saya walaupun seakan-akan belum percaya dengan berita yang saya dengar ini.

“Sekarang jenazah ada di Hospital Pantai di Bangsar” kata Hussain lagi.

Setelah menyiapkan beberapa urusan, saya terus mengambil kereta dan terus ke Bangsar. Saya sampai ke Hospital jam 12.25, terus turun. Samsul, anak buah saya terus mencari parking.

Ramai orang berkumpul. Saya bersalaman dengan mereka yang sedang berkumpul di tempat berhampiran bahagian kecemasan ini.

Tiba-tiba, Rosli staf dari Layar Consult menghampiri saya.

“Ustaz, mari kita turun ke bilik mayat, pihak hospital dah nak turukan jenazah ustaz ke situ" katanya.

Saya pun berjalan bersama beberapa orang yang lain. Saya sampai ke bilik menunggu jenazah. Jam di tangan menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Di bilik ini belum ramai orang. Tak ramai yang tahu jenazah akan dibawa ke sini. Masih ramai yang di atas.

Saya menjengah di satu sudut.

“Muslim Preparation Room No. 1” papan tanda bilik jenazah di Hospital Pantai ini.

12.36, jenazah di usung turun ke tempat ini. Tiba-tiba, kawasan ini dibanjiri manusia. Bersesak-sesak orang, ada wartawan, ahli kumpulan Rabbani dan sebagainya.

“Ok, masuk dua-dua ye” kata pengurus bahagian jenazah.

Kumpulan pertama terdiri dari dua orang masuk. Di dalam telah terdapat beberapa ahli kumpulan Rabbani sedang membacakan surah Yasin. Pintu tertutup dan dikunci dari dalam.

Tak lama selepas itu, pintu dibuka, saya mahu masuk, tiba-tiba seorang Dato’ meminta laluan. Saya memberinya laluan.

““Polis dah ada, tengah tunggu keluarga datang untuk menuntut jenazah” kata beberapa pegawai hospital, menjawab soalan pengunjung yang ada pada ketika itu.

Tak lama selepas itu, dua orang keluar.

“Ok dua orang lagi”, kata penjaga bilik mayat.

Saya terus masuk. Di dalam bilik terdapat tujuh orang.

Surah Yasin yang dibaca telah hampir sampai ke penghujung.

Saya melihat sesosok tubuh yang baring telah siap dikafankan. Kain putih yang bersih dengan tangan yang diletakakan dibadan.

Saya menatap wajah sahabat saya ini. Wajahnya bersih, tersenyum. Saya membacakan fatihah kepadanya. Perlahan-lahan saya menghampiri jenazahnya, saya cium dahinya yang bersih ini. Biasanya dahi ini akan ditemankan dengan kopiah beliau.

Saya menghampiri telinga beliau, saya bisikan.

“aku saksikan, bahawa engkau telah banyak berjuang untuk agama”

Tiba-tiba saya menjadi sebak. Pada ketika itu air mata saya berlinang. Saya cuba menahannya tetapi saya tidak mampu. Saya menundukkan kepala saya, mengesat air mata yang mengalir di kelopak.

Saya cium dahinya untuk kali kedua. Kali ini saya pegang bahu beliau, saya ucapakan lagi padanya:-

“sahabat, selamat berehat”

Saya bangun. Berdiri tegak, selepas saya, barulah ada beberapa lagi yang datang dan mencium dahinya.

Saya cuba menahan air mata saya. Tetapi saya tidak mampu. Teringat lirik nasyid beliau “Pergi takkan kembali”

Saya menarik nafas panjang. Mengesat air mata yang berlenang. Membacakan fatihah sekali lagi untuknya.

Saya mula melangkah keluar. Di pintu daun pintu, saya terdengar satu ucapan:-

“Terima kasih ustaz”, saya tidak memandang siapa yang mengucapkan pada saya itu. Saya terus berjalan, merentasi kesesakan orang ramai.

Hari ini, Negara kehilangan seorang pejuang di dalam seni suara.

“InsyaAllah, semoga nanti kita dikumpulkan di syurga bersama kekasih kita junjungan besar Nabi SAW” bisik hati saya.

Saya meninggalkan Hospital Pantai. Melihat tempat berakhirnya seorang pejuang seni Islam.

Takziah untuk seluruh ahli keluarga dan kumpulan Rabbani. Tabahlah. Yang tinggal akan meneruskan perjuangan ini.

Al-Fatihah untuk al-Ustaz Asri bin Ibrahim

13 Ogos 09, jam 3.18 petang.

Bilik Jenazah Muslim




Tiba-tiba kawasa ini dipenuhi dengan manusia. Untuk menziarahi jenazah Allahyarham Ustaz Asri


Di kawasan luar hospital




Hospital Pantai, tempat akhir pejuang ini. al-fatihah....
P/S: Moga roh Ustaz Asri dicucuri rahmat. Amiin.

Tuesday, August 11, 2009

Zinnirah..

assalamualaikum..

Mata Kasarnya Buta Tapi Mata Hatinya Celik.

Kesabaran seseorang muslim dalam mempertahankan aqidah Islam ketika menghadapi suasana penindasan yang hebat merupakan contoh kesabaran yang agung. Pegangan aqidah yang bertunjangkan tauhid kepada Allah menjadi harta yang tiada ternila bagi setiap muslim. Ia adalah cahaya yang menyinari hidup insan dan penyelamat dalam mengharungi sengsara kacau-bilau pada hari pembalasan. Perkembangan dakwah Rasulullah S.A.W pada peringkat awal banyak dibantu oleh kesabaran kaum Musliman dan muslimat dalam memepertahankan pegangan aqidah mereka. Sikap inilah yang membuahkan hasil yang amat berharga dalam sejarah perkembangan Islam hinggalah ke hari ini. Islam masih kekal dan terus mekar dalam jiwa setiap umat Islam.

Kisah seorang muslimat sejati bernama Zinnirah adalah antara contoh terunggul pengorbanan seorang muslimah demi mempertahankan aqidah yang telah meresap ke dalam lubuk hatinya. Beliau dipilih oleh Allah untuk menerima ujian yang cukup getir. beliau menerima hidayah Allah pada peringkat awal dakwah Rasulullah S.A.W iaitu semasa baginda S.A.W berdakwah secara sembunyi-sembunyi di kalangan rakan karib baginda. dalam sejarah Islam, golongan yang pertama memeluk Islam inilah yang banyak menerima ujian daripada Allah

Zinnirah adalah seorang wanita berketurunan bangsa Rom. beliau telah ditawan dan dijual di sebuah pasar di Mekah. Akihirnya beliau telah dibeli oleh Umar Al-Khattab untuk dijadikan hamba. Dari segi fizikalnya, Zinnirah kelihatan seorang yang lemah, tetapi dari segi spiritualnya beliau mempunyai jiwa yang cukup kental dan tabah.

Rasulullah S.A.W memulakan dakwahnya secara sembunyi-sembunyi di kalangan orang-orang tertentu termasuk golongan bawahan. Antara yang menerima cahya keimanan ini ialah Zinnirah. beliau telah menerima dengan sepenuh hati. Pada peringkat awak keislamannya, Zinnirah melakukan suruhan-suruhan islam secara sembunyi-sembunyi, takut diketahui tuannya, Umar Al-Khattab. Beliau bersolat, berzikir, membaca Al-Quran, berdoa kepada Allah dengan penuh syahdu dan keinsafan. Semuanya dilakukan secara berhati-hati.

Penderitaan ke atas Zinnirah ini bermula setelah tuannya Umar Al-Khattab mengetahui keislamannya. Umar telah dapat menghidu perubahan yang berlaku ke atas diri hambanya itu. Seetlah diselidiki, nyatalah bahawa hambanyameniggalkan agama nenek moyang dan menerima ajaran tauhid yang dibawa Nabi Muhammad S.A.W.

Umar Al-Khattab cukup terkenal dengan sikap memusuhi Rasulullah dan agama Islam sebelum keislamannya. Beliau selalu mencerca Muhammad S.A.w. Beliau mencabar sahabat-sahabat yang telah memeluk Islam dengan sikap berani dan tegasnya itu. Beliau sanggup menanam anaknya perempuannya hidup-hidup kerana malu dipandang masyarakat. Dengan sifat keberanian inilah yang telah mendorong Rasulullah S.A.W berdoa agar salah seorang daripada dua Umar di Mekah supaya memeluk Islam.

Zinnirah menjadi mangsa awal di atas sikap kebencian Umar Al-Khattab terhadap Islam dan kaum Muslimin. Apalagi, teruklah Umar menyeksa dan mendera Zinnirah dengan harapan Zinnirah akan kembali kepada agama asalnya dan meninggalkan Islam. Pelbagai seksaan dikenakan terhadap Zinnirah. Pukulan, hentakan, sepak terajang, dijemur di tengah-tengah panas terik adalh rutin kehidupan biasa Zinnirah. Semuanya dihadapi dengan tenang dan sabar, di samping hati dan jiwanya bergantung penuh kepada pertolongan Allah S.W.T.

Kemuncak penderaan terhadap Zinnirah ialah apabila matanya dicucuk dengan besi panas. Beliau kehilangan kedua-dua matanya dan terpaksa mengharungi hidup dengan penuh kegelapan. Matanya buta, tetapi hati dan jiwanya penuh dengan cahaya keimanan. Iman menjadi penyuluh hidupnya dalam kesengsaraan azab dari tuannya.

"Ini untukmu Ya Allah. Aku mengharungi kesengsaraan ini untuk mendapat kesenangan di akhirat kelak. Perjuangan ini sememangnya berat, selalu menderita dan sengsara kerana aku sedar untuk mendapat syurga. aku terpaksa menagih ujian berat, sedangkan neraka itu dipagari oleh pelbagai kesenangan." Inilah rintihan hati Zinnirah kepada Allah S.W.T ketika bermunajat kepada Allah di setiap malam sebagai penawar jiwa di atas segala kesusahan yang dia hadapi. Jiwanya semakin kukuh. Imannya semakin teguh.

Pengorbanan Zinnirah mendapat cercaan kaum musyrikin Mekah. Pelbagai cacian dilemparkan kepadanya. Mereka mengatakan Zinnirah buta kerana dilaknat oleh tuhan Latta dan Uzza. Mereka mencabarnya kerana Zinnirah memeprtahankan diri dengan mengatakan dirinya buta bukan kerana tuhan mereka, sebaliknya ia adalah perbuatan Umar dan Allah mengizinkan ianya berlaku.

Walaupun diuji dengan pelbagai rupa, keyakinannya kepada Allah tidak berubah. Allah memberi karamah kepadanya. Matanya yang buta itu dapat melihat kembali dengan karamah Allah S.W.T. Dia dapat menikmati semula keindahan ciptaan Allah S.W.T. hatinya dengan penuh lesyukuran kepada Allah dan imannya semakin tinggi.

Sunday, August 2, 2009

luahan hati..

assalamualaikum..

ini adalah luahan hati seorang anak tahanan ISA..

(BAYANGKAN, ANDAINYA SUHAIB INI ADALAH DIRI KITA)



Nama saya Suhaib. Saya berusia 16 tahun. Ketika bapa saya, Mat Sah Satray ditahan di bawah ISA pada 18 April tahun 2002, saya berusia 8 tahun 5 bulan. Saya masih terlalu kecil dan tidak dapat mengingati semua peristiwa. Ketika itu saya sedang tidur, tetapi terjaga apabila beberapa orang polis masuk ke bilik tidur saya dan dengan kasar menyelak cadar, mengangkat hujung tilam, menarik rak baju, membuka serta menutup almari pakaian hingga mengeluarkan bunyi kuat yang membuatkan saya terjaga.


Umi, panggilan saya pada emak, mendukung saya dan diletakkan di sebelah abah yang ketika itu duduk di sofa di ruang tamu. Aku menoleh ke arah Abah dan nampak kedua-dua tangannya bergari. Aku menangis kerana terlalu takut melihat gari itu. Gambaran gari yang melengkar di kedua-dua belah tangan Abah amat sukar untuk hilang dari minda saya......

Agak lama juga polis menggeledah rumah kami. Seorang wanita sibuk menyoal Abah dan Umi bergilir-gilir dan kemudian menulis sesuatu di atas kertas. Manakala lima orang lelaki yang lain, sibuk membuka rak buku Abah, mengeluarkan Quran dan buku-buku agama serta menyelak-nyelak setiap muka surat dengan pantas. Saya tidak tahu, apa yang mereka cari. Tidak lama selepas itu, mereka membawa Abah masuk ke dalam van putih. Umi dukung saya dan kami berdua sempat melambai tangan kepada Abah. Sebaik sahaja van putih hilang dari pandangan, aku menangis lagi sambil memanggil-manggil Abah. Saya baring di riba Umi hingga tertidur...


Saya bagaikan melalui satu mimpi buruk di mana Abah dilarikan dari rumah oleh sekumpulan lelaki. Bila terjaga dari tidur, saya mencari Abah di semua bilik termasuk bilik air tetapi tidak ditemui. Saya mendapatkan Umi yang sedang membancuh minuman untuk bertanya tentang Abah, tetapi saya nampak Umi juga sedang menangis....


Saya asyik teringatkan Abah. Dari pagi saya tunggu Abah, tengah hari, hinggalah cuaca gelap dan masuk waktu maghrib, Abah masih juga belum pulang. Saya mula menangis kerana rindukan Abah... Ketika itu telefon rumah berdering, saya dan Umi berlari ke arah telefon tetapi apabila gagang diangkat, tiada siapa yang bercakap di hujung talian....


7 tahun telah berlalu




Peristiwa buruk itu telah berlalu tujuh tahun yang lalu, namun ianya sukar untuk hilang semuanya dari fikiran saya. Tujuh tahun lalu Abah saya dibawa pergi, hingga kini beliau tidak pernah balik ke rumah kami.


Pada tahun 2009 ini, maknanya hampir separuh usia saya membesar tanpa belaian kasih sayang, bimbingan dan sentuhan Abah walaupun beliau masih hidup. Saya membesar bertemankan barang-barang peribadinya seperti jam tangan, dompet, baju, seluar, kain pelikat dan buku-buku beliau. Saya sekadar mengikuti nasihat dan kata-kata beliau melalui surat-surat kirimannya. Jika rasa terlalu rindu padanya, saya akan pakai baju, seluar dan kain pelikat beliau. Saya letak gambar Abah di dompet duit bersebelahan dengan gambar saya.


Umi akan memastikan kami melawat Abah sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Namun waktu lawatan selama 45 minit itu jauh dari mencukupi untuk Abah menghilangkan rindu, memberikan bimbingan, tunjuk ajar serta melepaskan kasih sayangnya kepada saya.


Satu peristiwa yang tidak dapat dilupakan ialah ketika lawatan pertama ke Kem pada 24 Jun 2002. Setelah hampir tiga minggu tidak melihat Abah sejak pertemuan terakhir di Bukit Aman, saya rasa terlalu rindu kepadanya. Kami berbual selama 45 minit dan di akhir pertemuan, Abah dibenarkan keluar dari bilik kurungan untuk bersalaman dengan saya dan Umi. Abah mengangkat, mendukung dan mencium saya berkali-kali. Saya terlalu rindukan Abah dan apabila warden bertugas menyuruh Abah masuk kembali ke bilik kurungan, saya menangis dan tidak mahu melepaskan pegangan pada lengan Abah...


Bagaikan binatang di zoo



Sejak hari pertama penahanan Abah hinggalah di saat ini, saya tidak pernah berpeluang mengerjakan solat dan membaca quran bersama beliau. Saya tidak mengharapkan duit belanja atau keluar membeli belah kerana memahami semua itu tidak mungkin dapat dilakukan bersama. Namun, satu perkara yang lebih memedihkan bermula pada bulan April 2005, kami keluarga tahanan hanya dibenarkan bertemu menggunakan interkom di sebalik dinding kaca lutsinar. Bila sahaja melihat Abah di sebalik cermin kaca, hati saya terasa hancur... Ketika itu, saya teringat binatang di zoo yang diletakkan di dalam kotak kaca. Apakah dosa dan kesalahan Abah diperlakukan sedemikian rupa. Sejak tarikh itu, setiap kali melawat Abah, saya hanya berpeluang bercakap melalui interkom dan duduk di sebalik kaca. Saya hanya dapat melihat wajah Abah, tetapi tidak dapat menyentuhnya...hati ini memang pedih yang teramat sangat.


Tujuh tahun saya dipisahkan dari Abah, namun tiada sebarang tanda beliau akan dibebaskan. Walaupun pada tahun 2009 ini ada dua pembebasan beramai-ramai yang mendapat tempat di dada media, namun nama Abah saya tiada dalam kedua-dua senarai pembebasan tersebut....


Perpisahan dengan Abah benar-benar membuat saya rasa rendah diri dan terpinggir. Saya terlalu ingin menjalani kehidupan harian bersama Abah. Saya ingin makan, berbual, bergurau senda dan melakukan pelbagai aktiviti harian bersamanya. Saya juga punya keinginan mempunyai keluarga yang lengkap, sama seperti orang lain.


Hingga kini saya tidak faham kenapa Abah saya, seorang yang pendiam dan mudah tersenyum, masih juga belum dibebaskan. Saya tidak tahu apakah sebenarnya kesalahan beliau kerana tahanan ISA lain yang ditahan bersama Abah tujuh tahun dulu, hampir semuanya telah pun dibebaskan... namun Abah masih tetap dikurung di Kem. Saya setuju dengan pendapat Umi bahawa Abah sepatutnya dibicarakan di mahkamah. Kalau benar ada bukti menyatakan dia salah, sekurang-kurangnya hakim akan menetapkan, bilakah tarikh akhir dia menjalani kehidupan sebagai banduan. Saya amat sedih mengenangkan kehidupan Abah dalam ketidakpastian selama tujuh tahun dan terus berlarutan.


Saya akan terus berdoa pada Allah supaya Abah segera dibebaskan...


*Testimoni ini ditulis oleh Suhaib Mat Sah, anak kepada tahanan ISA Mat Sah Satray. Mat Sah Satray ditahan sejak tahun 2002, dituduh terlibat dalam aktiviti Jemaah Islamiah, namun tidak pernah dibuktikan di mahkamah. Dipetik daripada blog merdekareview

with love : nuramna najihah

Thursday, July 30, 2009

Peliharalah mereka...

assalamualaikum..

sedikit perkongsian buat diri sendiri yang sering alpa..
juga buat teman2 yang dikasihi..
moga kita sama2 merenung kembali kekhilafan diri dan terus memperbaiki kelemahan masing2..

4 golongan lelaki yang ditarik perempuan ke neraka :

Pertama:- Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.dia hanya memberi kemewahan dunia pada anak - anaknya dan membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat,bergaul bebas,dan sebagainya..... maka dia akan ditarik oleh anaknya.


Kedua:- Suaminya

Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri......walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya ke neraka di akhirat kelak.



Ketiga:- Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan tidak mengambil berat tentang urusan agama adik perempuannya dan membiarkn mereka terus melencong dari ajaran ISLAM ....tunggulah tarikan adiknya nanti di akhirat.


Keempat:- Anak Lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam,membiarkan ibunya terus melakukan kelakuan tersebut sedangkan dia tahu tentang hukum perbuatan tersebut haram dalam islam..maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak ...... nantikanlah tarikan ibunya.
Maka kita lihat bertapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat ... maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar.



firman ALLAH S.W.T.:-

"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA, DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU....."


Hai wanita, kasihankanlah ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda...kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri......jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..sesungguhnya apa yang telah Allah tetapkan itu amat baik buat diri anda semua..


with love : nuramna najihah

Monday, July 27, 2009

PMFST UKM + ALUMNI KMPK + PELAJAR PDT KMPK..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..
syukur pd Allah kerana pd Saat dan ketika ini..
masih diberi kesempatan lg untuk merasai nikmat islam dan iman..
Alhamdulillah..
Rasa syukur juga dipanjatkan kerana pada detik2 ini..
ukhwah sentiasa terjalin di antara teman2,kakak2,shbt2,senior2,adik2 dan sebagainya..
samada dlm keadaan kita sedar ataupun tidak..
samada kita hargainya ataupun tidak..

Pada 25 dan 26 Julai 2009
Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains & teknologi UKM (PMFST) telah berkelapangan menjayakan satu ekspedisi ke Perak iaitu Ekspidisi ke Gua Tempurung dengan kerjasama Alumni KoLej Matrikulasi Perak (KMPK)serta pelajar PDT KMPK..

semalaman di KMPK..
saat manisnya merasai bibit2 ukhwah terjalin bukan sahaja antara sesama ahli ekspedisi..tetapi juga antara pelajar PDT KMPK yang sgt memberi komitmen yg tggi kpd Pgram kmi..
Sesi "Misi Mustahil" memperlihatkan bgaimana pelajar membina keyakinan diri melalui pemilihan2 yg tepat dlm masa yg singkat..hujah yg mantap,pandangan yg bernas,bahasa yg fasih(sebenarnya kelakar sgt diorang nie)..semua nk mempertahankn misi masing2..
"misi mustahil"..
sebenarnya apa yg penting pd misi ini..
>" carilah kelemahan dan kelebihan diri kita sendiri bukan pada org lain "
>" setiap diri kita mempunyai peranan yg penting dlm sesebuah komuniti "
>" memberi pendapat dan Hargai pendapat org lain "

~thank u very much..sgt hepy dgn gelagat diorg membahaskan misi ni..~

gua tempurung
8.00 pg kmi bertolak ke gua tempurung..
tetibe mendung...hujan..
Alhamdulillah..Rahmat Allah menyertai kmi..
kmi semua xdapat pakej ke-3(laluan berair kerana faktor keselamatan)
jd dapat pakej ke-2..jalan dan mendaki kwsn kring shja..
masa mendaki tue,guider 2 tunjuk gambar mcm2 kt gua tue..
kaki kuda,nenek kebayan,kuda laut,ikan lumba2..byk lglaa..
kdg2 kmi pun konfius..betul ke guider ni ckp pasal gambar nie..mcm pelik jer..:)
tp sapa yg pegi tue memg akn dapat rasai satu pengalaman yg sgt kagum..
satu tempat yg keadaan angin dia sgt tenang,sejuk n agak kencang..tp hnya pada satu tempat shj sedangkan tempat kelilingnya xda angin lgsung..
xtau nk cite mcmne..tp bg sapa yg melaluinya..memg akan rasa..Subhanaallah..sgt tenang dan kagum~
mendaki gua ni xla mencabar sgt tp LEnguh kaki dan lenguh leher mendongak!!
mcm2 ada..
overall semua geng2 ekspidisi sgt hepy..tgah2 mendaki,ade je lawak yg diorg buat..sgt best n hepy~
rasa sgt ukhwah walaupun sbhgiannya baru je berkenalan~
mcm adik beradik~
menepati tema KEBAJIKAN DAN KESATUAN~

~seronok bila ekspidisi bersama diorng..sporting and caring..thanks to u all..~
~khusus buat k.balqis and ida yg comel,thanks bcz always be with me..~
k.balqis >berjaya mengotorkan kasut kaler putih dia..baru plak tue..sory yer..~

lata kinjang
dah habis ekspidisi dlm pkul 11..makanan siap pkul 1.30..lmbat lg nih..
tetibe lepas jalan2 n tgkap gambar..
"okay,td kita xboleh lalu ekspdisi yg kena air kn..so,kita sume g lata kinjang sekrg..kite sume mandi kt sanaa..rehlah sampai pkul 1 nnti.."
bas pun geraklaa..
ramai yg tido waktu nie..maklumlaa penat mendaki..kuang2~
samapi dlam pkul 12 lebih laa..
bila bas parking jer..laju je diorg turun..tambah2 bila nmpak air yg tenang..

sy,ida n k.balqis turun lambat sikit..
masa tue sume ahli lain dh pegi menuju ke air terjun..
yg perempuan jalan2 dan mendaki sampai puncak air terjun nie haaa..
yg lelaki plak..mandilaaa..ape lg~

sy,ida n k.balqis buat projek baru..jeng2??????
memandgkn sy dh penah pegi tempat nie sebelum ni bersama dgn senior2 kmpk kesayangan sy..
bila semua dh bergerak dgn group msg2..
kmi g satu tempat yg tersembunyi....
bwk brg2..
pastu kitorang makan cucur ubi sama2..kitorang jer..~best!~
pastu kitorang mandi(sejuuuukk)..hehehe..3 org kmi jer..bukan assabiah tp kalu g mandi kt atas..kwsan dia terbuka..not available for muslimah~ngeh3x
mandi sambil memerhati keindahan ciptaan Allah..Subhanaallah..cantik~
bila dh masuk dlm air apa akibatnya??
sume xnak kuar air plak dh...
kmi budget kmi akn jd org yg paling awal naik bas..
semua dh naik bas..
kira2.."eh !"
"mana lg 3 org perempuan??"
~......~huhu
rupa-rupanya,kmi paling lambat..hooo~
masa naik bas..
kakak n kwn2 lain tya.."eh.hangpa 3 org mandi ke?"
"aah.,.mandilaa..best!..alaar,kitorg xdpt mandi pun,,jalan2 jer.."
"heheehe..rugi2!.."
(patutla kite plg lambat,diorg xmndi..just jalan2 jer)

sampai KMPK pkul 2.30..
"okey,pkul 3.30 kumpul,kita balik ukm.."
tp pkul 4.10 bru bergerak balik..
masa balik ni...
sy konfius sebb bas ni seolah2 xde org naik..........senyaaaap!!
sume org sibuk buat ekspidisi alam maya plak~
pkul 7.00 sampaila kt ukm..


~serba sedikit tentg pgram ekspidisi Gua tempurung~

teladan:
~kdg2 kita rasa seseorg/kumpulan tu menyisihkan kita..tp hakikatnya mereka sgt menghargai kita.Maka bersangka baikla..
~kdg2 ukhwah tue kita yg perlu mendatanginya..bukan membiarkan ia menghampiri kita..kerana bila kita menunggunya dtg..ia kemungkinan akan lebih jauh dr kita.
~sesuatu kebaikan itu biarlah dtgnya dr diri kita sendiri..bukan suruhan@paksaan dr org lain..kerana istiqamah itu lahir dr usaha yg ikhlas..bukan dr usaha yg dipaksa.
~bila kita memberi sesuatu dgn bersungguh2,maka kita juga akan mendapat sesuatu yg bermakna dan bersungguh2 juga..



special dedicated to:
~PMFST UKM
~ALUMNI KMPK
~PELAJAR PDT KMPK
~KAKAK CFE B DAN AIMAN yg cute~

(thanks for giving us your fullest cooperation)

with love:nuramna najihah