Thursday, December 23, 2010

mengapa nuramna najihah??

assalamualaikum..

saya minta maaf sangat-sangat..
sebab..
kadang-kadang entry saya banyak kpd cerita diri sendiri..
berbanding benda-benda/perkongsian yang jauh lebih bermanfaat..
mana yang baik..ambikla sebagai nasihat..
mana yang buruk tu..tegurla dgn cara yang baik..
saya terimaa..

.................................................................................

hampir 5 tahun guna nama nuramna najihah..
siapa yg rapat dgn saya memang tau dah nuramna najihah = siti nurfarehan..

kenapa pilih nuramna najihah sebagai nama pena?
sedangkan banyak nama lain yang sedap2x..
memang kebanyakan nama saya..
jarang saya letak nama sendiri..
biasa pakai nama nuramna najihah..
siti nurfarehan guna untuk perkara formal je..

ini pendirian dan asbab saya pilih nama ni..
bukan saja suka-suka..
dan saya tau..
ramai org ada sebab mengapa diorang pilih nama pena sebagai pengganti diri..

pertama : nur

seindah maksudnya juga..
nur = cahaya..
saya sangat sukakan nama nur...
doa untuk diri dan shbt2x saya..
agar nur hidayah dari Allah menerangi jalan hidup kita didunia ni..

biar saya dilupakan sekalipun..
doa saya akan tetap mengiringi..
hidup takkan semudah yang diimpi..
tetapi impian akan terus segar bila hidup kita ada panduan dan tujaun..
am i right??

kedua : amna

amna = aman,tenang,tenteram..
ini yang saya harap dan doa dari pada Allah..
agar sesiapa jua yg mengenali..berkawan..bersahabat....etc..
akan sentiasa tenang,aman dan tenteram dengan saya..
dengan perangai,sikap dan akhlak saya yang kadang-kadang merimaskan..
kata-kata saya yang suka cerita "benda yg sama je"..
celoteh saya yang kadang-kadang membuang masa..
sikap saya yang akan membosankan..
permintaan yang remeh temeh dan macam tak relevan..
dengan segala kelemahan yang saya ada..
dengan segala kekurangan yang saya ada..
semoga mereka aman,tenang dan tenteram bersama saya..
semoga mereka terima saya seadanya..
seikhlas yang mereka mampu..

asal nama ni saya jumpa dalam sebuah novel..
watak yg dipegang amna dlm novel tersebut..
cara mendidik..
cara menyayangi..
cara menghargai..
cara melindungi..
cara berbakti..
cara memaafi..
subhanallah..mantap!
tapi itu adalah fantasi..
tetapi saya akan jadikan ia realiti..insyaAllah..
mohon doanya ya!


ketiga : najihah..

najihah:kejayaan

sebagai pelengkap nuramna..
tiada cerita dongeng..
ia datang dari lintasan hati saya..
mungkin kerana saya masih menuntut ilmu Allah ketika itu..
saya ingin selalu mendoakan kejayaan dunia dan akhirat untuk saya,keluarga,kawan-kawan,sahabat-sahabat dan semuanya..
kejayaan yang sebenar..
kejayaan yang datang dari Allah..
dalam keadaan kita berjaya..
dalam keadaan kita gagal..
kejayaan yang benar-benar untuk seorang hamba kepada Khaliqnya..

maka lengkaplaa..nuramna najihah..
tiada siapa yang tau saya guna nama ni sebgai nama pena..
kecuali orang yang betul-betul kenal saya..
yang dah pernah jumpa personally dengan saya..
budak sekolah menengah saya tau pun lepas diorang add (**) saya..

ada kisah pada tahun ketiga saya guna nama ni..
sepupu saya yang saya panggil kak wina..
selamat lahirkan anak kembar perempuan..
nama amna najihah dan anis nabihah..

tak tahu perasaan apa dalam hati saya..
cemburu ke?
seronok ke?
sebab nama yg sy khas untuk diri saya sendiri..
tetiba dikongsi dengan orang lain..
so..
sampai sekarang masih dalam keadaan keliru..

tetapi..
jika bersua di laman maya ..
atau bersua muka..
saya sangat selesa dengan nama farehan..
nama sebenar dengan orang sebenar..
nama dari kedua ibu bapa tersayang..

sejak dari lahir sampai sekarang..
saya pernah jumpa 2 orang  je yang  sama nama dengan saya..
satu kat matrik..
satu kat sekolah menengah..
dan saya cemburu..
ye cemburu..
sebab selalu kena usik..bila nama sama..
tapi kat UKM yg luas ni..
belum jumpa lagi nama yg sama dgn saya..
legaa..
(sebab nama tu mak & ayah bagi untuk saya sorang je)
tapi cemburu tu simpan diam-diam dalam hati..=)


dan nama sebenar saya adalah SITI NURFAREHAN BINTI SAMSURKHAR..

bukan farehan sahaja..(saja nak bagitau nama penuh)

sekadar itu jela..

with love : nuramna najihah

No comments:

Post a Comment