Saturday, January 1, 2011

saya dapat mama baru..

assalamulaikum..
alhamdulillah..
sekarang ni tengah menolong seorang kakak untuk menyiapkan benda paling penting dalm study..

so..selama beberapa hari menolongnya..
dah adapt sikit-sikit..
dan still mesra malu-malu gitu..

saya kenalkan dia sebagai esah..
pada mulanya saya panggil dia kak esah..
yela kan..
kak esah kan student master..
kenalah panggil kakak..

semalam dalam pkul 11 mcm tu..
kak esah datang..
dia ajak makan sekali sebuat sambung buat keje..
then,..masa tengah makan..
tetiba kak esah ckp mcm ni..
"farehan..lepas ni jangan panggil kak esah...panggil mama.."
melopong saya..
"panggil mama?"

"ye..panggil mama..sebab anak-anak mama sebaya dengan farehan je..paling tua pun dah 27 tahun..."
saya ?
diam je..tak terkata..
dalam hati rasa mcm seronok,bahagia je rasa...bestnyer dapat mama...
tapi bila nak sebut..
segan nyerr...

so,lepas makan..sambung buat keje..
sesekali panggil kak esah..
terus kena tegur,.."farehan..panggil mama.."
saya:"allaaa...segannnyerr"

then..belajarla memanggil..
tapi bila sebut "mama" tu..
perlahan je..
hampir tak dengar je suara..

tapi mama memang dok bahasa diri dia mama sejak dari makan tadi lg..
aduii...
mama memang jenis happy go lucky..
ceria je..
saya ingat umur mama dalam hujung 30-an..
sekali mama ckp kat saya..
"bulan 3 tahun ni mama dah 50 tahun"
hah..
dengan spontan saya ckp kat mama.."seyes??"
sambil mata terkelip-kelip..
then,tetibe tersedar..sambil cakap kat dalam hati.."apasal aku tya mcm tu kat mama"..ish!
mama dengan selamber je jawab.."serius...mama bulan 3 ni 50 tahun"
wah..terbaikla mama..
awet muda tu..
mcm tak percaya je umur mama dengan mama yang sebenar..
(alala farehan...suka plak sebut mama- mama ni)

ada beberapa kawan yang lalu masa buat keje tu..
dan diorang tegur saya..
"farehan buat apa ?"
saya jawab :"tengah tolong akak-akak ni buat keje sikit"
terus mama mencelah..
"dia tengah tolong mama dia buat keje..,sambil mama peluk belakang saya.."
saya?
terkedu..
terkelu..
terharu....
depan orang ramai ,mama tanpa sedikit pun rasa ragu-ragu perkenalkan dia sebagai mama saya..
ada rasa kagum atas keikhlasan mama menerima saya macam anak mama sendiri..

ada je kakak -kakak yang lain..
kak ejan..
kak an..
kak an ni nama dia norehan..
bila panggil dia..rasa mcm panggil diri sendiri plak..

ok..sampai petang..
dah nak balik..
tetibe teringat sesuatu..
"eh..mana beg laptop....ma...maa?"
mama jawab:
"mama dah letak kat belakang kereta"..
then terus saya kena usik dengan kak an..
"farehan...lambat-lambat je nak sebut mama.."
adoiii..malunya...

tapi sebenarnya..
saya sangat suka kat mama..
saya bahagia dapat tolong mama hari ni..
hehe
owh..mama..
haha..
InsyaAllah...saya akan cepat-cepat belajar panggil mama dan saya akan sayang mama sampai bila-bila..
hehe..
orang tamak kasih sayang memang macam ni..

segalanya hanya mampu terucap..
ALHAMDULILLAH...

p/s:harap-harap ada orang cemburu bila saya dapat mama ni..
terutama orang yang ada kat johor sekarang ni..
hehe

No comments:

Post a Comment